Smartphones nemen steeds meer van onze tijd in beslag. Mensen uit de tien grootste mobiele markten ter wereld hebben in 2021 dagelijks maar liefst 4,8 uur op hun smartphone besteed. Dat is 30 procent meer dan in 2019.
In het nieuws: App Annie, een bedrijf dat zich specialiseert in de analyse van het gebruik van mobiele data wereldwijd, deelde zojuist zijn ‘State of Mobile 2022‘. In dat uitgebreid rapport wordt gekeken naar hoe mensen in de tien grootste markten ter wereld hun tijd op smartphones doorbrachten in 2021.
Wat zijn de meest opvallende conclusies?
- Gebruikers uit de tien landen waar mensen het meest mobiel online zitten, deden dat in 2021 gemiddeld 4 uur en 48 minuten per dag. Dat wil zeggen dat mensen één derde van de tijd dat ze wakker zijn naar hun smartphone kijken, goed voor een stijging van 30 procent in vergelijking met 2019. Koplopers zijn Brazilië en Indonesië met elk bijna 5,5 uur.
- Wereldwijd zijn in 2021 230 miljard applicaties gedownload op smartphones. Met voorsprong bovenaan prijkt hier China met bijna 100 miljard downloads. India (26,7 miljard), de Verenigde Staten (12,2 miljard), Brazilië (10,3 miljard) en Indonesië (7,3 miljard) vervolledigen de top vijf.
- Op die applicaties is in totaal 170 miljard dollar (bijna 150 miljard euro) uitgegeven. Ook hier prijkt China op kop met meer dan 56 miljard dollar (bijna 50 miljard euro). Op de tweede plaats staat de Verenigde Staten met 43 miljard dollar (37,7 miljard euro), goed voor een stijging van 30 procent in vergelijking met 2020.
- De populairste bezigheid op de smartphone zijn communicatieapps en sociale media, gevolgd door foto- en videoapps (zoals TikTok). Die twee categorieën zijn samen goed voor 70 procent van de mobiele tijd.