Pandemie of geen pandemie, muziek zal altijd blijven bestaan. Artiesten werken samen vanop afstand, huren een coronaveilige studio of steken gewoon een nummer in elkaar met hun laptop in hun thuisstudio of gewoon op hun slaapkamer. Ook in 2021 was er dus weer geen gebrek aan nieuwe muziek, maar een overvloed. De 50 beste nummers – volgens ons – geven we hier graag mee. De eerste 25 nummers krijgen een korte toelichting van ons mee, onderaan staan alle 50 nummers verzameld in één playlist.
1. Milo Meskens – Undershirt
Milo Meskens heeft voor het eerst sinds zijn debuutplaat uit 2018 nog eens nieuw werk uitgebracht. Deze keer deed hij dat in de vorm van de EP ‘A Letter’, waar vijf nieuwe nummers op te vinden zijn. Er werden drie uitstekende singles uitgetrokken, waarvan Daddy Issues nipt uit deze top 50 viel, maar Undershirt wel helemaal bovenaan onze lijst is geëindigd. De melancholie in dit nummer, de pijn na een relatiebreuk, is hier perfect weergegeven.
2. Mooneye – Fix The Heater
Ook voor Mooneye geldt dat de groep rond Michiel Libberecht zich in 2021 een ietwat nieuwe sound heeft aangemeten. Het album ‘Big Enough’ is gemiddeld wat donkerder dan we van deze groep gewend zijn. Daarop is ook Fix The Heater te vinden, een nummer dat in het voorjaar uitkwam, een succes werd in De Afrekening op Studio Brussel en sindsdien ook fungeert als de afsluiter bij concerten. Het perfecte midden tussen emotie en bombast.
3. Arno & Sofiane Pomart – Lonesome Zorro
Arno worstelt nog altijd met kanker. De dood staat voor de deur, maar Arno vertelt hem nog even te wachten, want hij heeft nog zo veel te doen en zo veel muziek te maken. Het is het uitgelezen moment voor een duik in eigen werk, om weer naar boven te komen met uitgepuurde versies die hij samen op plaat zette met de Franse pianist Sofiane Pomart. Lonesome Zorro (origineel uitgekomen in 1990) was altijd al een knap nummer uit Arno’s oeuvre, maar in deze versie is het nummer helemaal onvergetelijk gemaakt.
4. Milo Meskens – Fool
En hier is hij weer. Opnieuw in de top vijf omdat ook Fool één van de meest onderschatte nummers van dit jaar is. Ook na het dozijnen keren te hebben gehoord, blijft de gitaarsolo indrukwekkend.
5. Sylvie Kreusch – Let It All Burn
Een zangeres die al langer meedraait in het Belpop-landschap, maar in 2021 voor het eerst helemaal in het voetlicht kwam te staan is Sylvie Kreusch. Ze debuteerde met de uitstekende plaat ‘Montbray’ en liet daarop een verfrissend geluid horen met een grote variëteit aan instrumenten. Kreusch ging ook uit elkaar met Maarten Devoldere van Balthazar in 2020 en schreef daar dit vlammende nummer over. De twee kunnen overigens nog wel door dezelfde deur, want Devoldere speelt ook mee in de clip van dit nummer.
6. The Calicos – Day By Day
In 2018 wonnen The Calicos Humo’s Rock Rally, in het voorjaar van 2021 brachten ze hun debuutplaat uit. Die is uitstekend, staat bol van het vakmanschap en van de ogenschijnlijk simpele songs. Het grote hoogtepunt van dat album blijft voor ons de single Day By Day, die geduldig en laagje per laagje wordt opgebouwd om dat uit te monden in een gitaarsolo die het nummer helemaal tot het einde trekt.
7. The Haunted Youth – Coming Home
The Haunted Youth is één van de nieuwe namen die 2021 op ons losliet. Drie singles bracht de band rond Joachim Liebens uit in 2021 en ze zijn alle drie niet minder dan uitstekend. Wanneer er een debuutplaat komt, is onzeker. Door de pandemie is er besloten om The Haunted Youth via singles te introduceren. Drie singles later en er hoeft geen twijfel meer over te bestaan: er schuilt veel ambitie in The Haunted Youth. Teen Rebel was een aardige eerste single, maar pas op Coming Home hoorde we waar The Haunted Youth echt toe in staat was. En jawel, ook de kersverse derde single Gone is al in deze lijst beland.
8. Mooneye – Big Enough
De tweede keer Mooneye in de top tien van Belgische platen van 2021. Een heel andere sfeer dan Fix The Heater, maar daarom niet minder mooi. Of maar een heel klein beetje. Big Enough straalt warmte en gezelligheid uit en dat kunnen we dezer dagen zeker gebruiken.
9. Portland – Somewhere Along The Way
Portland is op VTM te zien geweest dit jaar! Voor het muzikale programma The Best Of, waarin telkens een coverversie werd gebracht van de vijf meest populaire nummers van een Belgisch artiest, coverden ze Ergens Onderweg van De Mens. Het resultaat is bloedmooi en minstens even goed dan het origineel.
10. Kids With Buns – Bad Grades
Helemaal aan het begin van het jaar lanceerde Kids With Buns hun tweede single Bad Grades en dat was een voltreffer. Elke keer dat we ’t horen moeten we aan Alt-J denken, en dat is een compliment. Het nummer gaat over je niet goed in je vel voelen, daardoor slechte punten halen en het gevoel hebben dat niemand het opmerkt. Overigens, Bad Grades is al meer dan een miljoen keer gestreamd op Spotify en dat is lang niet slecht gedaan.
11. Yong Yello – Waanzin
Yong Yello bracht een eerste album uit dit jaar, ‘Marcel & Het Magnetisme Van De Groot’ en dat was een voltreffer. De muziek is inventief en geeft blijk van grote muzikaliteit, de teksten zijn slim en emotioneel en het refrein is aanstekelijk. Wat heeft een goeie single eigenlijk nog meer nodig?
12. Selah Sue – Free Fall
In 2020 was er de ‘Bedroom EP’ met daarop het prachtige You, in 2021 waren er twee nieuwe singles: de band tussen Selah Sue en muziek is er nog steeds, maar op haar eigen tempo en haar eigen voorwaarden. Selah Sue is immers meer dan een artieste alleen, ze is ook mama en vraagt meer en meer aandacht voor mentale gezondheid. In 2021 opende ze de Express Yourself Hotline, een hotline langswaar je Sanne kon laten weten hoe het écht met je gaat. De zangeres wil de connectie met haar luisteraars aanhalen en zeggen: ik hoor je. De uitstekende single Free Fall voorzag de campagne van extra media-aandacht.
13. Mauro Pawlowski – The Silent Sky
Mauro heeft een uitstekende plaat uitgebracht in 2021, ‘Eternal Sunday Drive’. Met dat album wilde de zanger en muzikant nog eens nadrukkelijk een popplaat maken en daar hoorden ook enkele knappe singles. Het aanstekelijke Always Someone en de knappe single Spotlight kwamen al uit in 2020 en valt dus buiten deze lijst, Godmade Trouble is iets verderop te vinden. Maar er is dus nog die vierde single The Silent Sky en daarop is te horen dat Mauro ook lange tijd bij dEUS heeft gehoord. En dat is een compliment.
14. Sylvie Kreusch – All Of Me
Schijnbaar ontspoorde blazers, een dreunende baslijn, donkere synths op de achtergrond: All Of Me van Sylvie Kreusch trekt je vanaf de eerste seconde mee haar universum in. Daarop presenteert ze zich vooral als een vrouw die voor zichzelf opkomt en (opnieuw) gaat staan voor haar eigenwaarde. Ook dit nummer is terug te vinden op het uitstekende album ‘Montbray’ dat in het najaar uitkwam.
15. Intergalactic Lovers – Crushing
Een nieuw album voor Intergalactic Lovers (‘LIQUID LOVE’ getiteld) komt er in het voorjaar van 2022 aan. De eerste single die ons daarvoor moest warm maken was Bobbi. Die heeft zijn ding gedaan, vond de weg naar de radiogolven en kampeerde lange tijd in De Afrekening, maar is buiten deze lijst gevallen. Wij werden meer geraakt door de opvolger van Bobbi, deze Crushing, het nummer waaraan ook albumtitel ‘LIQUID LOVE’ is ontleend. Lara Chedraoui en haar band klinken hier fragieler dan ooit en het bezingen van een gebroken hart gebeurt op de allermooiste, maar ook op de pijnlijkste manier. Of wat dacht je van: “it will get better yeah/it will get better/still I’m counting down the days/it will get easier on me once the missing starts to fade/and I don’t want to stay lost in these memories/never thought you’d be the one so bittersweet.”
16. MEDS feat. Tiewai – Wat Ik Voel
2021 bracht een grote ommekeer voor Mélanie De Saedeleer en haar project MEDS. Ze besloot om van het Engels, waarin ze al enkele singles had uitgebracht, te switchen naar het Nederlands. Het is een gewaagde keuze, maar ze werkt. De mooiste single tot nu toe vonden wij het jazzy Wat Ik Voel, een samenwerking met Tiewai, maar ook de single Gisteren is wat verderop in de lijst terug te vinden.
17. Yummy Mouths – UGH!
Het muziekjaar 2021 was er weer één met betrekkelijk weinig gitaren. Toch zijn ze nog wel te vinden, de echte gitaarbands. Voor een dosis heerlijke Kempische garagerock zorgden Yummy Mouths. UGH! was de single die ons het meest beviel, mede dankzij de “lalala”’s en de meeroepbare “UGH” één minuut voor het einde. Het gaat ergens over – over de influencercultuur en de fixatie op meer en meer views – maar tegelijkertijd is dit nummer garagerock zoals het moet zijn: het overvalt je, trekt je mee en is gedaan voor je het goed en wel beseft.
18. Cookies And Cream – Misje
We krijgen ‘m niet uit ons niet uit ons hoofd, deze Misje. De sound is die van een foute boysband uit de jaren 80 en roept ook beelden aan Tien Om Te Zien-gasten op. Toch is deze nieuwe single die aan Ertebrekers doet denken geen grap, want anders dan op lockdownsingle Chillen In Ons Ondergoed (2020) raakt Cookies And Cream met de tekst van Misje wél een gevoelige snaar.
19. Balthazar – Hourglass
Een jaar waarin Balthazar een nieuw album uitbrengt is altijd een spannend jaar, toch moeten we nu we aan het einde van 2021 gekomen zijn vaststellen dat ‘Sand’ voor ons wat onder de verwachtingen bleef. De singles waren uitstekend, maar niet uitzonderlijk en daar ligt de lat die Balthazar voor zichzelf gelegd heeft. Hourglass kon ons van alle singles dit jaar nog het meest bekoren!
20. Meskerem Mees – Astronaut
Astronaut is het liedje waarbij we altijd moeten glimlachen als we ’t horen voorbij komen. Een liedje over een astronaut die in zijn broekzak in zijn portefeuille een foto van het menselijk ras heeft zitten zweeft door de ruimte van planeet naar planeet. Hij is een paria, want toen hij naar NASA ging omdat hij geen raket voorhandend had, keurden ze zijn plan af. En dan komt het zinnetje: “They said “no”, but I still took it.” Een liedje over een astronaut die door de ruimte zweeft met een gepikte raket: het moet het meest ondeugende idee van heel 2021 zijn.
21. Oscar & The Wolf – Oliver
Oscar & The Wolf deed het op hun derde plaat ‘The Shimmer’ iets rustiger aan en het lijkt hen ook iets minder grote hits op te leveren. Toch vonden wij vooral Oliver een verfrissend geluid hebben. Niet dat het zoals dat nummer klinkt, maar wij moesten de hele tijd aan Club Tropicana van Wham! denken, vast omdat Oliver zonovergoten stranden bij zonsondergang opriep.
22. SJ Hoffman & Clairval feat. Annelies Tanghe – Sky And Sand
Covers die niet zomaar een nieuwe versie presenteren van wat er al bestond, maar het origineel helemaal omvormen: wij zijn fan! SJ Hoffman & Clairval deden het met Sky And Sand van Paul Kalkbrenner. Ze vroegen Annelies Tanghe van And Then Came Fall voor de zang en het resultaat is breekbaar en bloedmooi.
23. Douglas Firs – One Day
Vorig jaar was What If I Can van Douglas Firs ons favoriete Belgische nummer van het jaar en dit jaar zijn we helemaal gevallen voor de bijhorende plaat. Eén van de singles daaruit was ook dit prachtige One Day, een liefdesliedje dat perfect beschrijft hoe wij ook wel oud zouden willen worden: “We’ll be readers/We’ll have quiet nights and watch how the moon glows/We’ll listen to old soul“. We kijken er nu al naar uit.
24. Roza Parks – Portrait Of A Dancer
Weinig echte gitaarmuziek dit jaar, we zeiden het al, maar dat is buiten onder andere Roza Parks gerekend. Roza Parks klinkt als een nieuwe bandnaam, maar is dat allesbehalve: in 2013 brachten ze al een album uit, in 2017 volgde een ep. Of er een nieuwe plaat op komst is, weten we niet, maar een nummer als Portrait Of A Dancer doet ons daar alleszins wel naar uitkijken. De Genkse groep vond de inspiratie voor dit nummer tijdens een trip naar Barcelona waar ze in contact kwamen met het werk van de Catalaanse surrealistische schilder Joan Miró. Net zoals Miró is het werk van Roza Parks dwars en uitdagend en zo hebben we onze artiesten graag.
25. Mauro Pawlowski – Godmade Trouble
We kwamen Mauro eerder al eens tegen met The Silent Sky, maar ook Godmade Trouble is één van die uitstekende singles uit ‘Eternal Sunday Drive’. In een leuke tekst relativeert Mauro zichzelf als rockgod en zondaar. Hij zet zichzelf neer als een middenklasse-rocker (“So I’ve reached most of my middle class aims“) en heeft er vrede mee (“Come visit my cosy construction“). Tegelijkertijd reflecteert hij over de liefde en besluit hij “It’s unbelievable/Even the good things God made/They come with trouble“.