Komt er binnenkort een nieuwe regel omtrent de maximumsnelheid op de Belgische autosnelwegen? Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) laat in elk geval onderzoeken of die 120 kilometer per uur niet stilaan achterhaald is en we naar een systeem zoals in onze buurlanden moeten overschakelen. Daarbij wordt zowel een hogere als een lagere maximumsnelheid bekeken.
Galant heeft het Belgisch Instituut Voor Verkeersveiligheid (BIVV) gevraagd om de maximumsnelheid te onderzoeken. Haar vraag kadert in de al aangekondigde herziening van de Wegcode. “In België geldt momenteel overal 120 km per uur op onze snelwegen, ongeacht de staat van de weg, de verkeerssituatie, het tijdstip of het weer. Ik wil dat hierover een vergelijkend onderzoek wordt gevoerd: welke snelheid is in welke situatie het meest aangewezen?”
Heel wat Europese landen houden er een andere regel op na, zo merken we iedere keer wanneer we met de auto de grens oversteken. In Frankrijk en Luxemburg moet je bijvoorbeeld trager rijden bij slecht weer, en in Nederland zijn er verschillende reglementen afhankelijk van het stuk snelweg waarop je zit.
Nooit sneller dan 120
Iedereen heeft ook z’n mening over die maximumsnelheid. De Morgen lijst een aantal van die voorstellen op. Zo stelde het studiebureau Transport & Mobility Leuven jaren geleden al dat het aantal verkeersdoden met 44 procent zou afnemen als we maar 100 kilometer per uur mogen rijden. Het Vlaams Verkeerscentrum is dan weer niet gewonnen voor een verhoging naar 130 kilometer per uur, aangezien de in- en uitritten in België veel dichter bij elkaar liggen dan in de buurlanden.
De verkeersregels laten afhangen van de wisselende omstandigheden krijgt wel van alle kanten steun. Ook Groen vindt het een goed idee om rekening te houden met variabelen zoals het weer. Alleen mag er volgens die partij nooit een hogere snelheid dan 120 kilometer per uur komen.
Voor Frank is 90 genoeg
Vanochtend doet ook VRT-weerman Frank Deboosere zijn zegje over de verkeersregels. Hij pleit al langer voor een verlaging van de maximumsnelheid, tot 90 kilometer per uur. Op z’n website schrijft hij: “Maximaal 90 km/h: het is een maatregel die weinig kost en die verhoudingsgewijs heel veel opbrengt. Als we het grootste geluk voor het grootste getal willen nastreven, maken we het leven veel aangenamer door niet sneller te rijden dan 90 km/h. Aangenamer voor onszelf, voor onze kinderen, voor het milieu en voor onze portemonnee.”
De huidige wetgeving dateert van van 1975 en dus wordt het hoog tijd om de Wegcode te herzien. Maar er moet nog veel water naar de zee stromen vooraleer er een nieuwe maximumsnelheid zal komen. De studie die Galant bestelt is pas tegen de zomer klaar, en daarna komt de regel in het Belgische politieke labyrinth terecht. Hoewel de snelwegen in de eerste plaats een federale verantwoordelijkheid zijn, moeten dit soort veranderingen immers ook altijd eerst langs de gewesten passeren.
Mijn idee over maximumsnelheden op autosnelwegen op https://t.co/4BLhQdIVoh pic.twitter.com/h7UWW7MBDC
— Frank Deboosere (@frankdeboosere) January 13, 2016