Na oneindig veel bakkeleien over taxivergunningen is het dan zover: Uber gaat van start in Vlaanderen. Op 9 november zal de dienst ook in bij ons werken.
Uber is in ruim 80 landen beschikbaar, maar in Vlaanderen was het wachten. De dienst was wel al beschikbaar in Brussel, maar niet in de andere steden in ons land. Vanaf 9 november zal het wel mogelijk zijn om in Vlaanderen een Uber te boeken via de app. Uber België onderstreept dat UberX enkel zal werken met taxichauffeurs die daar een licentie voor hebben.
Het aantal mensen dat in België de app opende om een Uber te proberen boeken, overtuigde het bedrijf van Dara Khosrowshahi ervan dat de dienst ook bij ons rendabel kan worden. Het gaat in eerste instantie om wagens die onder het UberX-logo rijden. Dat zijn kleinere, goedkopere wagens, geen luxemodellen. Dat moet de prijs drukken.
Antwerpen, Gent en Leuven
In Vlaanderen mikt Uber natuurlijk vooral op de grootsteden. Het mag niet verbazen dat Antwerpen, Gent en Leuven de steden zijn waar in eerste instantie de meeste Ubers zullen rondrijden.
“Alle partner chauffeurs zijn professionals en volledig bevoegd. De nieuwe diensten zijn volledig in overeenstemming met het nieuwe Vlaamse taxireglement”, zegt Uber in een persbericht.
“Ik geloof dat we het vervoer in Antwerpen, Gent, en Leuven efficiënter en toegankelijker kunnen maken, de files kunnen verminderen en professionele chauffeurs nieuwe verdienmogelijkheden kunnen bieden. Consumenten vragen al jaren om betrouwbaar, comfortabel en toegankelijker vervoer in Vlaanderen. Vooral in deze moeilijke tijden zijn wij er om je veilig overal naartoe te brengen”, zegt Laurent Slits, hoofd van Uber België.
Gratis Uber
Bij wijze van introductie zal Uber ook 10.000 gratis ritten weggeven aan medisch personeel. Dat moet hen helpen op het werk te raken op een moment dat pendelen minder evident is, maar hun hulp extra belangrijk in tijden van Covid-19. Elk personeelslid heeft recht op vijf gratis ritten per week die tot 15 euro mogen kosten.
Uber is het populairst in de Verenigde Staten en Mexico. Maar in Europa botst de dienst op de strengere taxiwetgeving. Ook in Groot-Brittannië schuurt Uber al even tegen een muur van protest. Daar raakte Khosrowshahi al twee keer zijn licentie kwijt wegens veiligheidsproblemen. Chauffeurs sjoemelden er met licenties, waardoor niet-gekende chauffeurs met een Uber konden rijden.