Een Britse consumentenorganisatie deed zich voor als verkoper op Amazon Marketplace en werd benaderd door websites die openlijk neprecensies aanboden. Een bloeiende industrie, zo blijkt.
Met goede (nep)recensies kunnen verkopers het ratingsysteem van de online marktplaats manipuleren. Producten met een goede beoordeling belanden namelijk bovenaan in de lijst met zoekresultaten. Als een product minder goede reviews heeft, dan belandt het onderaan.
De Britse consumentenorganisatie Which? ging op onderzoek uit. Als zogezegde verkoper op Amazon schreef het zich in op 10 websites die open en bloot leurden met allerlei diensten om productbeoordelingen te manipuleren op Amazon.
Zo was er een website die er prat opging dat het een product ‘Amazon’s Choice’-status kon bezorgen in 10 tot 14 dagen, met een campagne van neprecensies. Dat is een gegeerd kwaliteitslabel voor hoog gewaardeerde en goed geprijsde producten.
Een andere speler beweerde dat hij omgerekend 7,3 miljoen dollar aan terugbetalingen had bemachtigd door slechte reviews te plaatsen.
Anderen verkopen dan weer contactgegevens en sociale mediaprofielen aan malafide reviewers.
Leger van neprecensenten
Om een idee te geven van de schaal van de handel in neprecensies: vijf van de onderzochte bedrijven hadden tezamen een leger van 702.000 ‘productrecensenten’ in dienst. Deze individuen ontvangen doorgaans kleine betalingen of gratis producten in ruil voor het plaatsen van positieve reviews.
Het rapport van Which? legt gedetailleerd uit hoe het in zijn werk gaat. Het Duitse bedrijf AMZTigers bijvoorbeeld, verkoopt individuele recensies aan 15 euro per stuk. In de goede Duitse ondernemerstraditie is het ook mogelijk om in bulk te kopen: 50 beoordelingen voor 699 euro, of 1.000 stuks voor 8.999 euro bijvoorbeeld.
AMZDiscover verkoopt dan weer de e-mailadressen van recensenten aan handelaren die vervolgens rechtstreeks contact kunnen opnemen met die personen, aldus het rapport. Het bedrijf beweert dat sommige van zijn klanten, verkopers op Amazon dus, al 40.000 e-mailadressen hebben gedownload van potentiële recensenten, aldus Which?.
Schadelijke praktijk
Nepreviews zijn uiteraard zeer schadelijk voor de consument, die mogelijk een kat in een zak koopt. Maar het tast ook de betrouwbaarheid van Amazon als verkoopsplatform aan. Het is dan ook volledig verboden volgens de gebruiksvoorwaarden van de retailgigant, en volgens de Britse Consumentenorganisatie ook ‘waarschijnlijk een schending van de Europese consumentenwetgeving’.
Voor Amazon is het dweilen met de kraan open. In september berichtte de Financial Times dat het verkoopplatform 20.000 nepreviews van zijn website had verwijderd. Daarmee is de praktijk echter duidelijk nog niet uitgeroeid.