Apple gaat Chileense gebruikers in totaal 3,4 miljoen dollar betalen (2,86 miljoen) om een aantal grote rechtszaken te schikken. Een consumentenvereniging sleepte de techreus voor de rechter omdat hij oudere modellen van de iPhone opzettelijk zou vertragen, zodat de consumenten sneller zouden overstappen naar een nieuw model. Eerder sloot Apple gelijkaardige deals in de VS en in Europa.
Zo’n 150.000 Chileense gebruikers organiseerden zich in een consumentenvereniging omdat hun smartphones (iPhones 6 en 7) slechter begonnen te presteren na automatische updates van het besturingssysteem iOS.
In december 2017 gaf Apple toe dat iOS bij sommige iPhones was geprogrammeerd om de prestaties te vertragen, naar eigen zeggen om hun verouderende batterij te compenseren en te voorkomen dat ze onverwachts zouden uitschakelen. Het bedrijf ontkende echter dat het iPhones opzettelijk slechter deed presteren om een nieuwe aankoop te stimuleren.
Het akkoord met de Chileense consumentenvereniging voorziet nu een registratieperiode voor getroffen klanten. Als ze kunnen bewijzen dat hun iPhone niet goed meer functioneert sinds de updates komen ze in aanmerking voor een vergoeding van maximaal 50 dollar.
Gelijkaardige deals
Het is niet de eerste keer dat Apple miljoenen betaalt om van een vervelende rechtszaak over het thema af te zijn. In maart van vorig jaar betaalde Apple 500 miljoen dollar om een zogeheten class action-rechtszaak (een soort groepsgeding, waarbij een grote groep eisers een beklaagde samen aanklagen) opzettelijke vertraagde iPhones in de VS. In november hoestte het techbedrijf nog eens 113 miljoen dollar op aan dertig staten voor hetzelfde probleem.
Met een Franse consumentenvereniging beslechtte Apple een rechtszaak, wegens het niet vertellen van iPhone-gebruikers dat software-updates oudere apparaten kunnen vertragen, voor 25 miljoen euro.
Italië heeft Apple een boete van respectievelijk 10 miljoen euro opgelegd voor de geplande vertraging van zijn smartphones.
(jvdh)