Sometimes you nail it, and sometimes you fail hard: en da’s iets dat ze zelfs bij McDonald’s hebben moeten ondervinden. Hier zijn 26 dingen die ze probeerden op het menu te zetten door de jaren, en die stuk voor stuk faalden. En als iets faalt bij een gigant als McDo, dan kost het miljoenen en miljoenen.
1. McSoup
Dozensoep van Campbell in een bekertje van McDonald’s was dat. Er waren twee smaken: Broccoli & Cheese en Chicken Noodle.
2. Son of Mac aka Baby Mac aka Mac Jr
Tot drie keer toe geprobeerd: als Son of Mac en Mac Jr in de VS, als Baby Mac in Nieuw-Zeeland en Australië. Was een kleine Big Mac. Sloeg nergens aan.3. De McPizza
McDonald’s heeft het verschillende keren met pizza geprobeerd, de laatste keer in 2000. Het duurde 11 minuten voor ie klaar was, en dat was wellicht de reden dat het niet werkte.
4. McJordan Special
McDonald’s betaalde basketlegende Michael Jordan een zak geld om deze bacon & kaas-hamburger met BBQ-saus te mogen verkopen. Sloeg langs geen kanten aan.5. Chopped Beefsteak Sandwich
In essentie een lange hamburger op een rechthoekig broodje met A1-saus. Faalde miserabel in de jaren tachtig.
6. Onion Nuggets
Was een tegenzet voor de onion rings van Burger King. Niemand wou ze.7. McSalad Shakers
Gelanceerd in de lente van 2000. In sommige landen hebben ze het zowaar overleefd.8. Fajitas & Burritos
Een poging om Taco Bell te ondermijnen. Om één of andere reden zijn er in Canada nog zes McDo’s waar ze op het menu staan.9. McSpaghetti
Was. Niet. Te. Vreten.10. McHot Dog
In 1937 waren hotdogs zowaar het eerste wat McDonald’s ooit verkocht. Maar in 1977 verbood toenmalig CEO Ray Kroc ze. In 1995 doken ze weer even op als zomeritem in de VS. In 2002 kwamen ze in de UK op het McChoice Menu. In 2009 werd nog eens gepoogd met de McHot Dog. Sloeg alleen in Japan en Chili aan blijkbaar.
11. McLean Deluxe
Was McDo’s eerste poging, in 1991 al, om “gezondere alternatieven” aan te bieden. Een “lower-calorie Quarter Pounder”. De burger was voor 90 procent mager rundvlees en voor 10 procent water met carrageenan, een zeewierextract. Tasted. Like. Shit.
12. Spanish Omelet Bagel
Stond op het menu halverwege de nillies, het ontbijtmenu dan.13. McSpicy
Sloeg alleen aan in de Filipijnen. De opvolger, de Spicy Chicken, deed het beter, maar is in de meeste landen ondertussen ook verdwenen van het menu.14. Bacon Bacon McBacon
“A burger featuring 5 slices of bacon served with BBQ sauce, cheese on a bun dipped in pork dripping.” Hartaanval here we come. De burger zelf overleefde amper enkele maanden, begin jaren negentig.
15. Eggs Benedict McMuffin
Als McDo de sjieke tour opgaat, dan loopt het blijkbaar altijd mis. Was totaal geen succes.16. Angus
Angus-burgers komen en gaan bij McDonald’s. Maar ze worden eigenlijk nooit een succes, en de reden is wellicht dat ze te duur zijn, tenminste voor wie naar de McDonald’s gaat. Het is al geprobeerd in de zotste combinaties tot een Angus Chipotle BBQ Bacon toe.
17. Mighty Wings
In tegenstelling tot hun nuggets, zijn vleugeltjes nooit een succes geworden. Behalve in Spanje, China, Samoa en op de Virgin Islands voor één of andere reden.18. De McDLT
Dit was er eentje die je zelf moest in elkaar steken. Het idee daarachter was dat de sla en de groenten krokanter zouden blijven.19. De Hulaburger
Was een idee van de CEO van McDonald’s in de sixties: een vegetarische burger. In plaats van de hamburger zat er een stuk gegrilde ananas.20. McAfrica
In 2008 dachten ze bij McDo dit gouden idee te hebben: een burger “met de smaak van Afrika”.21. McAfrika (2)
Maar wacht. Zes jaar eerder hadden ze bij McDo al een McAfrika geprobeerd. Dat was er eentje op een pitabroodje.
22. McLobster
De McLobster was aan 6 euro voor in essentie een broodje krabsla geen succes.
23. McGratin Croquette
Wie de McGratin Croquette bedacht moet aan iets serieus straf hebben gezeten: er zitten gefrituurde macaroni, garnalen en aardappelpuree in.
24. Arch Deluxe
De Arch Deluxe was een “op volwassenen gerichte burger”, een “quarter-pounder with peppered bacon, lettuce, tomato, cheese, onions, ketchup and a secret sauce”. McDo zette hem met een campagne van 100 miljoen euro in de markt in 1996. Het was weggesmeten geld.