Geschreven met input van campz.be
De coronapandemie heeft ons gedrag veranderd. Een opvallende vaststelling is dat het gezellig druk is op de Belgische campings. Uitbaters geven aan dat meer Belgen kiezen voor een kampeervakantie in eigen land. Het is broodnodig, want de toeristische sector heeft een moeilijke periode achter de rug. Ook in Nederland is de populariteit van kamperen duidelijk toegenomen door de coronacrisis.
Kamperen wordt populairder bij Nederlanders
Volgens een Nederlands onderzoek van ANWB Kamperen heeft de coronapandemie voor een duidelijke stijging van de populariteit van kamperen gezorgd. De Nederlandse kampeerders blijven daarbij vooral binnen de eigen landsgrenzen. Maar liefst 37% van de kamperende Nederlanders kiest voor een kampeervakantie in eigen land. Wat de favoriete buitenlandbestemming betreft, gaat de voorkeur uit naar Frankrijk (33%). Italië (25%) en Spanje (21%) volgen op plaatsen twee en drie.
De stijgende populariteitscijfers zijn duidelijk aan de coronapandemie toe te wijzen. De kampeermarkt is de afgelopen jaren namelijk altijd relatief stabiel gebleven. Bij een bevraging gaf 11% van de Nederlanders aan dat ze specifiek door corona een kampeervakantie overwegen.
Vermoedelijk ook het geval voor Belgische kampeerders
Voor België is er geen recent onderzoek beschikbaar, maar wellicht zijn de cijfers ook voor ons land representatief. Er zijn bovendien een aantal signalen die erop wijzen dat meer Belgen voor een kampeervakantie hebben gekozen. Bij Campz.be geven ze bijvoorbeeld aan dat de vraag naar campinggerief is toegenomen. Ook de verkoop van caravans en campers is drastisch gestegen, terwijl producenten van mobiele toiletten verzuipen in het werk.
Tegelijkertijd staan de campings goed vol. Zo viel eerder al te horen dat het op de campings van de provinciale domeinen in Oost-Vlaanderen veel drukker was dan ooit tevoren. In De Gavers stonden er zelfs tot vijf keer meer caravans en mobilhomes dan in 2019. Volgens de campinguitbaters viel het vooral op dat mensen vaker voor een kampeervakantie in eigen land kiezen.
Toeristisch hoogseizoen van 2020 was rampzalig
Europese cijfers benadrukken dat de stijgende trend welkom is. In het hoogseizoen van het toerisme in 2020, de periode tussen april en september, is het aantal overnachtingen op Europese campings met 57% gedaald voor wat het internationaal toerisme betreft en met 26% voor wat het nationaal toerisme betreft. Het aantal overnachtingen op campings is overal in Europa gedaald gedurende dezelfde periode. Vooral Griekenland, Estland, Litouwen, Kroatië en Spanje werden zwaar getroffen met dalingen van meer dan 50%. Nederland, Duitsland, Denemarken en Tsjechië zagen dan weer beperkte dalingen van minder dan 5%.
België kende gedurende deze periode een daling van 21% van het totaal aantal overnachtingen op campings. Nochtans is het aandeel nationale overnachtingen op campings toen met 25% gestegen, een bewijs dat Belgen meer kamperen in eigen land, maar het aantal internationale overnachtingen is tegelijkertijd met 50% afgenomen. Ook in Nederland is het aandeel nationaal toerisme in deze periode toegenomen. De grootste stijging (76%) van het nationaal toerisme werd genoteerd in Slovenië.
Onduidelijkheid over wat de toekomst brengt
Wat de toekomst brengt, blijft onzeker. Langzaamaan komt het door Frank Vandenbroucke beloofde ‘rijk van de vrijheid’ – een term die ook werd gebruikt door Karl Marx en andere Jong-Hegelianen – in zicht. De zuiderse zon klinkt aanlokkelijk. Anderzijds heeft een volledig nieuwe groep de Belgische steden, dorpen en domeinen leren kennen. Ze hebben kampeermateriaal en zelfs caravans gekocht. Campinguitbaters hopen dat ze dat materiaal niet links laten liggen eenmaal de coronapandemie achter de rug is. Maar of die mensen al dan niet terug zullen keren, is hoe dan ook koffiedik kijken.