De nieuwe film met spion James Bond – No Time to Die – kan de vonk zijn die het publiek opnieuw naar de bioscoop lokt en de zwaar geteisterde filmindustrie een reddende hand reikt. Dat blijkt uit een onderzoek van het entertainmentbedrijf PartyCasino, gebaseerd op een enquête onder filmfans in het Verenigd Koninkrijk, waar de productie eind deze maand eindelijk zijn opwachting in de bioscoop kan maken.
Oorspronkelijk was voorzien dat No Time to Die in april vorig jaar in de bioscopen zou verschijnen. Door de uitbraak van de coronacrisis volgde echter in eerste instantie een uitstel met één jaar, maar uiteindelijk werd de lancering nog eens verschoven tot eind september.
Kettingreactie
“Het parcours van de film weerspiegelt het desastreuze jaar dat de bioscoopsector door de uitbraak van de coronapandemie achter de rug heeft”, stipt PartyCasino aan.
“De beslissing om de lancering van de nieuwe Bond-film uit te stellen, bracht een heuse kettingreactie op gang. “Vele bioscopen opteerden ervoor hun zalen te sluiten en verscheidene filmmakers beslisten eveneens de releasedatums van hun producties – waaronder Dune en Black Widow – uit te stellen.”
“De bioscopen in het Verenigd Koninkrijk en Ierland boekten vorig jaar in totaal 323 miljoen pond inkomsten”, merkt het bedrijf op. “Dat betekende een daling met 76 procent tegenover het jaar voordien. Uiteindelijk werden er vorig jaar amper 441 films uitgebracht.”
“Dat vertegenwoordigde een halvering van de activiteit tegenover het jaar voordien. Een aantal ketens – zoals Cineworld – bleven immers geruime tijd gesloten, terwijl andere groepen – zoals Odeon en Vue – hun openingstijden drastisch inkortten.”
De enquête van PartyCasino stelde nu vast dat 83 procent van het Britse filmpubliek van plan is om de nieuwe Bond-film te bekijken. “Bij 47 procent van de betrokkenen wordt dat echter de eerste keer sinds de heropening van de Britse bioscopen dat ze naar een film gaan kijken”, blijkt uit het onderzoek.
Jongeren
“Jongere filmliefhebbers zijn het meest opgewonden om No Time to Die te zien. In de leeftijdsgroep tussen achttien en vierentwintig jaar zegt 76 procent de film zeker te zullen bekijken. Maar deze demografie is ook het minst geneigd om zich hiervoor naar de bioscoop te begeven, want 72 procent is van plan om de productie thuis te bekijken.”
De leeftijdsgroep tussen vijfendertig en vierenveertig jaar toont met een score van 55 procent de grootste intentie om de film in de bioscoop te gaan bekijken, gevolgd door de categorie tussen vijfenveertig en vierenvijftig jaar (47 procent).
PartyCasino stelde verder vast dat mannen zich het voorbije jaar tegenover het bioscoopbezoek het meest terughoudend hebben opgesteld. De nieuwe Bond-film zou immers voor 51 procent van de mannelijke respondenten het eerste bioscoopbezoek worden sinds de Britse filmzalen opnieuw zijn geopend. Bij vrouwen daalt dat cijfer tot 42 procent.
“James Bond heeft duidelijk nog steeds een enorme plaats in de harten van het publiek“, benadrukt David Winter, marketing manager van PartyCasino. “Het personage geniet nog steeds evenveel bijval als decennia geleden.”
“De lancering van No Time to Die kan dan ook een zegen blijken voor de filmindustrie, die zoals de meeste sectoren uit de entertainmentindustrie het voorbije jaar door de coronpandemie hard is geraakt.”