Squid Game is nog steeds de populairste en meest besproken serie van het moment. Daarbij gaat het uiteraard vaak over het opvallende einde van de reeks, iets wat door voor kijkers op een andere manier geïnterpreteerd wordt. Maker Hwang Dong-hyuk heeft nu meer verduidelijking gegeven over wat hij precies bedoelde met de laatste scène van Squid Game.
Nog geen maand na de release van Squid Game is de Zuid-Koreaanse reeks nu al met voorsprong de populairste serie ooit op Netflix. Dat maakte de streamingdienst recent nog zelf bekend. In totaal keken al meer dan 111 huishoudens naar Squid Game, waarmee het record van Bridgerton verpulverd is.
Hwang Dong-hyuk
Dat succes is voor een groot stuk te danken aan Hwang Dong-hyuk. De 50-jarige scenarist en regisseur loopt al sinds 2008 rond met het idee voor Squid Game, maar vond pas recent met Netflix een productiehuis waarvoor hij zijn reeks mocht maken. Hwang schreef het scenario voor Squid Game volledig zelf en regisseerde ook alle negen afleveringen.
Hij is dan ook de ideale persoon om uitleg te geven over het einde van de reeks. Daarin zien we namelijk hoe hoofdpersonage Seong Gi-hun (Lee Jun-jae) na het winnen van het spel en de onthulling over speler 001 Oh Il-nam (O Yeong-su) op weg lijkt om het vliegtuig te nemen naar zijn dochter in de Verenigde Staten. Op het laatste moment bedenkt hij zich echter en stapt hij toch niet op het vliegtuig.
Geen wraak
Veel kijkers lijken te denken dat speler 456 daar op de luchthaven beslist om wraak te nemen op de organisatoren van het lugubere spel dat hij een jaar daarvoor heeft gewonnen. Toch is dat volgens Hwang Dong-hyuk niet per se hoe hij het bedoelde.
“Het is waar dat seizoen één op een open manier eindigde, maar ik dacht eigenlijk dat dit ook een goede afsluiting van het hele verhaal zou kunnen zijn”, begint de maker van Squid Game zijn uitleg in een interview met The Hollywood Reporter. “Seizoen één eindigt met Gi-hun die terugkeert en niet op het vliegtuig naar de Verenigde Staten stapt. En dat was in feite mijn manier om de boodschap over te brengen dat je je niet moet laten meeslepen door de competitieve stroom van de samenleving, maar dat je moet gaan nadenken over wie het hele systeem heeft gecreëerd – en of er enig potentieel voor jou is om terug te keren en de confrontatie aan te gaan.”
“Dat wil dus niet per se zeggen dat Gi-hun terugkeert om wraak te nemen. Het zou eigenlijk kunnen worden geïnterpreteerd als dat hij ter plekke beseft wat er werkelijk aan de hand is in het grotere geheel. Dus ik dacht dat dit een goede, eenvoudige maar dubbelzinnige manier zou zijn om het verhaal voor Gi-hun te beëindigen”, besluit Hwang.