Onderzoek: Slechts 38 procent van Amerikaanse Generatie Z-jongeren denkt dat de metaverse de wereld zal veroveren

Uit nieuw onderzoek van de opiniepeilers van Harris Poll blijkt dat Generatie Z er nog iets meer van overtuigd moet worden dat de metaverse de toekomst is. En dat terwijl investeerders en grote financiële instellingen op Wall Street al volop wedden dat jongeren massaal naar virtuele werelden zullen trekken, schrijft Business Insider.

Metaverse” is een overkoepelende term voor virtuele werelden waar mensen via avatars met elkaar communiceren om te gamen, te werken, dingen te bouwen en voorstellingen te bekijken. Het concept lijkt aan een opmars bezig in de business-wereld; een hype die deels aangevuurd wordt door Facebooks naamverandering in Meta. Maar: succes voor een techinnovatie betekent natuurlijk dat de jonge generaties deze en masse omarmen. En dat blijkt wat tegen te vallen.

Zeven op de tien zoomers en millennials geïnteresseerd in de metaverse

“Slechts 38 procent van Gen Z” – jongeren die geboren zijn tussen 1997 en 2012 – denkt dat dit concept “the next big thing is en deel zal gaan uitmaken van ons leven in het volgende decennium”, aldus de Harris Poll-enquête. Iets bemoedigender nieuws voor de aanhangers van virtuele werelden is dat 48 procent van de millennials, die tussen 25 en 40 jaar oud zijn, het hiermee eens is.

In het algemeen vond Harris dat zeven op de tien zoomers (andere naam voor Gen-Z-jongeren) en millennials geïnteresseerd zijn in interactie met de metaverse.

“Gen Z is het bevolkingssegment dat de significante vroege adoptie van de metaverse zal aandrijven”, schreven analisten van Jefferies analisten maandag in een notitie.

Crypto-adepten

“Dit zal in eerste instantie de vorm aannemen van crypto- en play to earn-gaming, maar zal zich uitbreiden naar bijna alle andere vormen van menselijke activiteit.”

Crypto-adepten zijn wild enthousiast over een potentiële hausse in het gebruik van cryptomunten en non-fungibele tokens in metaverses. Zo kocht een bedrijf onlangs een stuk grond in The Sandbox, een gedecentraliseerde virtuele wereld, voor 4,3 miljoen dollar.

Uit een peiling van Harris bleek dat 37 procent van de zoomers vindt unieke digitale items in de metaverse de moeite om geld aan uit te geven, vergeleken met 33 procent van alle Amerikanen samen. Ook hier waren, met 51 procent, millennials meer betrokken dan hun jongere peers.

Verwarring over hoe de metaverse er zal uitzien

Volgens Harris begreep tweederde van de zoomers en millennials wat interactie in de metaverse eigenlijk inhoudt, tegenover slechts 27 procent van de 40-plussers.

Er is vooral nog veel verwarring over hoe de metaverse er eigenlijk zal uitzien.

Er zijn al tal van kleine metaverses, zoals games die gebruik maken van virtuele werelden. Maar één grote samenhangende metaverse “blijft een verre en enorme uitdaging”, aldus een recente nota van een Morgan Stanley-analist.

(ns)

Meer
Lees meer...