Apple gaat wedstrijden Amerikaans baseball streamen

Het Amerikaanse technologiebedrijf Apple gaat wedstrijden van de Amerikaanse Major League Baseball (MLB) streamen. Daarmee maakt het bedrijf zijn debuut in de live streaming van sportwedstrijden. Het contract heeft een looptijd van zeven jaar.

Financiële details over de transactie werden niet vrijgegeven, maar volgens een aantal bronnen is er sprake van een bedrag van 85 miljoen dollar per jaar.

Gratis

Door het akkoord zal Apple de streaming van de Amerikaanse baseball-competitie op vrijdagavond voor zijn rekening nemen. De streams zullen op Apple TV+ beschikbaar zijn in de Verenigde Staten, Canada, Australië, Brazilië, Japan, Mexico, Puerto Rico, Zuid-Korea en het Verenigd Koninkrijk.

Apple merkte daarbij op dat er in loop van de volgende jaren nog meer landen aan die lijst zullen kunnen worden toegevoegd.

In eerste instantie zullen de wedstrijden gratis aan het publiek worden aangeboden. Een betalend abonnement zal daarvoor voorlopig niet nodig zijn. Voor de productie van de uitzendingen heeft Apple een samenwerking gesloten met het MLB Network.

Er wordt nog opgemerkt dat de betrokken wedstrijden niet beschikbaar zullen zijn op de regionale sportnetwerken van de teams. Een aantal hoogtepunten van de wedstrijden zullen ook op het platform van Apple News worden aangeboden.

De nieuwe overeenkomst zal bij het begin van het nieuwe baseball-seizoen ingaan. Die seizoensstart moest echter worden uitgesteld wegens een meningsverschil tussen de spelers en de clubeigenaars.

Analisten vermoeden dat Apple nog meer activiteiten rond de streaming van sportwedstrijden zal willen opzetten. Recent werd al aangekondigd dat het bedrijf ook in de National Football League (NFL) interesse zou tonen.

Partners

Er bestaan al langer links tussen Apple en het Amerikaanse baseball. Daarbij wordt er opgemerkt dat MLB At Bat een van de eerste applicaties was die bij het debuut van de Apple Apps Store veertien jaar geleden door de consument konden worden gedownload.

“Apple is de ideale partner om het baseball naar fans over de hele wereld te brengen”, beklemtoonde Noah Garden, chief revenue officer van de Major Baseball League, in een commentaar op het akkoord.

Verder heeft de Amerikaanse baseball-federatie ook met NBC Sport een akkoord voor de uitzending van een aantal wedstrijden gesloten. De twee contracten gecombineerd zouden een waarde hebben van 115 miljoen dollar.

Daardoor zouden de jaarlijkse inkomsten aan televisierechten voor het Amerikaanse baseball met ongeveer 26 procent tot 1,96 miljard dollar oplopen. Dat komt neer op een gemiddelde van ongeveer 65 miljoen dollar per club, zonder rekening te houden met de lokale of regionale contracten van de teams.

Meer
door Redactie
Lees meer...