Kledijbedrijf Levi’s wil via AI-modellen diversiteit vergroten maar krijgt bakken van kritiek

De laatste tijd is er heel wat gaande in de wereld van artificiële intelligentie. Het gaat van TikTok-filters tot ChatGPT die thesissen en songteksten kan schrijven. Het baant zich een weg door onze samenleving en maakt ook alsmaar meer een intrede in de modewereld.

Kledijbedrijf Levi’s Strauss & Co. liet enkele weken geleden via een persbericht weten dat het gaat samenwerken met Lalaland.ai, een door AI-aangedreven modestudio die levensechte fotomodellen kan maken. Het merk zou dit doen om menselijke modellen aan te vullen op een ‘duurzame’ manier en zo de diversiteit in de modellen te verhogen, maar dat ging niet onopgemerkt voorbij.

Artificiële intelligentie

Lalaland.ai is een Amsterdams bedrijf van de Nederlandse Michael Musandu. Hij is 26 en creëert hyperrealistische modellen met allerlei verschillende lichaamstypes, leeftijden en huidskleuren. Eerder maakten merken als Calvin Klein en Tommy Hilfiger al gebruik van artificiële intelligentie om modellen te genereren en nu wil Levi Strauss & Co. mee in dat bootje stappen.

Bron: Lalaland.ai

Kritiek

Dat Levi’s gebruik wil maken van AI om modellen met diversiteit te genereren in plaats van ze in werkelijkheid aan te nemen, valt niet goed bij velen.

Sommigen zijn niet onder de indruk van de samenwerking tussen Levi’s en LaLaLand.ai en durven het zelfs problematisch noemen. Volgens hen kan het BIPOC-modellen, ofwel ‘Black, Indigenous, People of Color’, minder kansen geven.

Verklaring

Nu heeft Levi Strauss & Co. een nota toegevoegd aan het oorspronkelijke persbericht. Het merk wil zich verontschuldigen voor de verkeerde toelichting die ze eerst meegaven. “We zien dit proefproject niet als een middel om diversiteit te bevorderen of als vervanging”, leest de verklaring. “De technologie van Lalaland.ai, en AI in bredere zin, kan ons mogelijk helpen om meer en sneller afbeeldingen van onze producten op een reeks lichaamstypes te publiceren.”

Verder wil het merk benadrukken dat het live-fotoshoots en echte modellen met diversiteit niet zal terugschroeven. “Authentieke verhalen vertellen is altijd een onderdeel geweest van hoe we contact hebben gehad met onze fans, en menselijke modellen en medewerkers vormen de kern van die ervaring.”

Door die nieuwe verklaring snappen alsmaar meer mensen het nut van AI binnen de modewereld.

Meer
Lees meer...