Drie influencers moeten in totaal 400.000 euro aan achterstallige belastingen betalen omdat ze niet alle inkomsten hebben aangegeven. Is er kwaad opzet in het spel? Volgens Benjamin Daemen, oprichter van Creative Finance, een kantoor dat creatieve bedrijven begeleidt op administratief en financieel vlak, blijft het voor influencers zeer onduidelijk wat ze allemaal moeten melden aan de fiscus.
Beluister hieronder het volledige gesprek met Benjamin Daemen:
De essentie: Voor influencers is het niet altijd even duidelijk welke inkomsten ze moeten aangeven in hun belastingbrief. Dat probleem stelt zich al wanneer ze gesponsorde spullen ontvangen.
- “Volgens de belastingdienst moet de influencer nagaan wat de verkoopprijs van de ontvangen spullen is. Dat is natuurlijk niet altijd even eenvoudig om te bepalen. Bovendien is het een zeer omslachtige procedure”, merkt Daemen op in een gesprek met Business AM.
- Hij voegt eraan toe dat veel mensen werken als influencer in bijberoep en dus over een volwaardig beroepsinkomen beschikken. “Wie dan bijvoorbeeld 30.000 euro aan spullen ontvangt, komt dan al snel in de hoogste belastingschijf van 50 procent terecht, waardoor de belasting op die goederen tot 15.000 euro kan oplopen”, klinkt het. “Om die belastingen te vermijden, kunnen de influencers alle gesponsorde spullen terugsturen, maar dan worden ze opgezadeld met de retourkosten. Voorts is dat niet goed voor de relatie met hun sponsors.”
- Daemen houdt daarom een pleidooi voor duidelijke en realistische richtlijnen. “Vincent Van Petegem (minister van Financiën red.) spreekt altijd over een bijverdienste die tot 6.000 euro belastingvrij is. Misschien is het een idee om die regeling uit te breiden naar de influencers. Ze kunnen dan een lijst opstellen van alle producten die ze hebben ontvangen. Zolang die minder dan 6.000 euro waard zijn, moeten ze daarop geen belastingen betalen”, aldus Daemen.