Een zoekmachine is waarschijnlijk het enige dat ontbreekt in het ecosysteem van Apple. Toch heeft het bedrijf de middelen en knowhow om een concurrent voor Google op de markt te brengen. Waarom laat Apple Search dan nog zo lang op zich wachten?
In het nieuws: Het bedrijf uit Cupertino denkt al jaren na over de mogelijkheid om Google te vervangen door zijn eigen zoekmachine op zijn apparaten, meldt Bloomberg.
Waarom? Zoekmachines, zoals Google, zijn een van de meest gebruikte tools ter wereld, zowel op smartphones, tablets als computers.
- Afgezien van dit aspect heeft Apple er altijd een punt van gemaakt om zijn eigen versies van essentiële en populaire tools aan te bieden. Kijk maar naar de App Store, Safari, Apple Music, Apple TV+, de Journal-applicatie en Apple Pay.
- Een eigen zoekmachine lijkt dan ook een logische volgende stap voor het bedrijf. Wat houdt de techgigant tegen?
Een kwestie van geld
Apple denkt er al jaren over om een eigen zoekmachine te ontwikkelen. Maar er is één ding dat het bedrijf tegenhoudt: geld.
- Google als standaard zoekmachine op de toestellen van Apple is het resultaat van een lucratieve samenwerking.
- Alphabet, het moederbedrijf van Google, geeft een deel van de advertentie-inkomsten die op deze apparaten worden gegenereerd aan Apple. Het gaat hier over maar liefst 8 miljard dollar per jaar.
Maar met een eigen zoekmachine zou Apple meer van dit geld kunnen houden en zo zijn inkomsten kunnen verhogen.
- Toch is de kans klein dat de iPhone-producent op dat domein (rechtstreeks) de concurrentie zal aangaan met Alphabet.
- De techgigant heeft overigens al een zoekmachine, Spotlight, maar voorlopig is die beperkt tot het bekijken van programma’s, documenten en e-mails op de Mac.
- Sinds iOS 14 en macOS 14 toont Spotlight websites in de zoekresultaten.
- Terwijl het zijn voordeel doet met Google, kan Apple doorgaan met het verbeteren van Spotlight.
De twee giganten zijn afhankelijk van elkaar
Desalniettemin bevindt Apple zich niet in een zwakke positie tegenover Google. De lijst met concurrenten die klaar staan om de zoekmachine van Alphabet te vervangen is lang.
- Ondanks zijn dominante positie in de sector heeft Google Apple en zijn miljoenen gebruikers nog steeds nodig.
- De standaard zoekmachine zijn op de toestellen van Apple is iets waar adverteerders veel aandacht voor hebben.
- Maar gezien de overeenkomst tussen de twee partijen weet Google dat Apple er alle belang bij heeft om zijn diensten te promoten, want als de eerste partij meer geld verdient aan advertenties, ziet de tweede partij ook de inkomsten toenemen.
Apple is er klaar voor
Bloomberg meldt dat de ontwikkelingen bij Apple vergevorderd zijn. De techgigant heeft een enorm team dat zich bezighoudt met het verbeteren van de zoekopdrachten. Er wordt zelfs gezegd dat het een nieuwe generatie zoekmachine heeft ontwikkeld met de naam “Pegasus”, die preciezere resultaten kan leveren. Pegasus is al aanwezig in bepaalde apps en zou binnenkort zijn weg kunnen vinden naar de App Store.
(ns)