Dit zijn de populairste voornemens voor het nieuwe jaar

Het nieuwe jaar is ondertussen al meer dan een week bezig en dus zullen sommige voornemens misschien al iets minder strak gevolgd worden. Maar toch is het goed om eens te kijken naar wat de populairste voornemens voor het nieuwe jaar zijn.

Hoewel zeker niet iedereen eraan mee doet, blijft het populair voor velen om bij de start van een nieuw jaar een voornemen te maken. Om daar meer over te weten te komen, hield Forbes Health, in samenwerking met OnePoll, een enquête bij 1.000 volwassen Amerikanen. Daaruit bleek dat 37 procent van hen wel degelijk doelen zet of voornemens maakt voor het nieuwe jaar. Die gewoonte is bij jongeren zelfs nog een stuk populairder.

Fysieke gezondheid boven mentale gezondheid

Als er specifieker wordt gekeken naar welke voornemens mensen maken, valt er verschuiving op in vergelijking met vorig jaar. Toen was het verbeteren van de mentale gezondheid het populairste voornemen. 45 procent van de ondervraagden gaven namelijk aan dat dat een doel was voor het nieuwe jaar. Dat aantal is dit jaar gedaald naar 36 procent, waarmee het pas op de derde plaats staat.

Helemaal bovenaan vinden we nu het verbeteren van je fysieke gezondheid met 48 procent van de ondervraagden die dat willen doen. Eén jaar geleden was dat nog maar voor 36 procent van de mensen prioriteit.

Financiële situatie

Op de tweede plaats vinden we dit jaar het verbeteren van financiën (38 procent). Opvallend daarbij is dat amper 3 procent van de ondervraagden als voornemen heeft om beter te presteren op het werk, en amper 9 procent wil een nieuwe skill leren. Die financiële situatie zal dus op een andere manier moeten verbeteren.

De gezondheidstrend zien we wel in heel wat andere voornemens terugkeren. Zo wil 34 procent van de mensen gewicht verliezen en 32 procent zijn voedingpatroon verbeteren. Stoppen met roken is met 12 procent ook nog steeds een populair voornemen, terwijl minder alcohol drinken met amper 3 procent minder aanspreekt. Verder merken we ook nog op dat ‘meer tijd maken voor geliefden’ het doel is van 25 procent van de ondervraagden.

Meer
Lees meer...