Nieuwe wetgeving maakt het makkelijker om verzekeringen op te zeggen

Vanaf 1 oktober wordt het eenvoudiger om verzekeringscontracten stop te zetten. Een nieuwe wetgeving brengt veranderingen met zich mee, zoals kortere opzegtermijnen en de mogelijkheid om contracten elektronisch op te zeggen. Hoewel deze stappen worden toegejuicht, benadrukken experts zoals Garance Urru van CallMePower dat er nog meer nodig is om de concurrentie in de sector aan te wakkeren.

Vanaf volgende maand zullen consumenten hun verzekeringscontracten gemakkelijker kunnen beëindigen. Waar je in het eerste jaar nog drie maanden de tijd had om bezwaar te maken tegen de stilzwijgende verlenging van een verzekering, wordt dit vanaf 1 oktober ingekort naar twee maanden. Na het eerste jaar heb je zelfs de mogelijkheid om op elk moment op te zeggen, mits een opzegtermijn van twee maanden.

Daarnaast hoef je geen aangetekend schrijven meer te versturen om je verzekering te annuleren. Het volstaat om een elektronische handtekening te gebruiken of om een tussenpersoon of nieuwe verzekeraar de opzegging voor jou te laten regelen.

Wat verandert er voor verzekeraars?

Voor verzekeringsmaatschappijen blijft de situatie grotendeels hetzelfde. Zij moeten nog steeds een opzegtermijn van drie maanden respecteren als zij een contract willen stopzetten. Wel krijgen verzekeraars nieuwe regels rond schadeclaims. Vanaf oktober moeten ze binnen drie maanden reageren op claims, anders riskeren ze een boete van 300 euro. Als ze ook na een aanmaning niet reageren, kan die boete oplopen tot 300 euro per dag.

Ook moeten verzekeraars binnen 30 dagen na vaststelling van een vergoeding het bedrag betalen. Anders volgen er hoge verwijlintresten.

De nieuwe wetgeving voert ook regels in voor verzekeringstakken waarvan de betalingstermijnen nog niet wettelijk vastgelegd waren. Dit geldt bijvoorbeeld voor aansprakelijkheidsverzekeringen en brandverzekeringen. Voor levensverzekeringen, autoverzekeringen en eenvoudige brandrisico’s waren deze regels al van kracht.

“Concurrentie blijft beperkt”

Hoewel de nieuwe regels als een stap in de goede richting worden gezien, blijft de verzekeringssector volgens Garance Urru achter op andere markten. “De minimale looptijd van één jaar met een opzegtermijn van twee maanden blijft een grote belemmering om van verzekeraar te veranderen”, zegt Urru.

Ze wijst erop dat slechts 18 procent van de consumenten in de afgelopen drie jaar van verzekeraar is gewisseld. In sectoren zoals energie en telecom, waar de opzegvoorwaarden flexibeler zijn, ligt dat cijfer een stuk hoger. “Bij CallMePower gaat slechts 4 procent van de vragen over verzekeringen, terwijl dat voor telecom 39 procent is en voor energiecontracten zelfs 47 procent.”

Meer
Lees meer...