Lidl gebruikt AI en werknemers om vacatures realistischer te maken

De winkelketen Lidl is een nieuw pilootproject gestart waarbij werknemers, in samenwerking met artificiële intelligentie (AI), worden ingezet om vacatures te schrijven. Dit moet helpen om een mismatch tussen de verwachtingen van nieuwe medewerkers en de dagelijkse realiteit van hun job te voorkomen.

Lidl laat voor dit pilootproject de teksten van vacatures opstellen door de mensen die het werk van dichtbij kennen: hun eigen winkelmedewerkers en assistent-winkelmanagers. Deze personeelsleden delen via anonieme enquêtes hun ervaringen, waarna AI deze input verwerkt tot realistische vacatureteksten. De supermarktketen wil met dit project niet alleen de juiste kandidaten aantrekken, maar hen ook aan boord houden.

Uit een rondvraag van Lidl onder 1.000 Belgen blijkt dat 59 procent van de respondenten al een keer een verschil heeft ervaren tussen wat een vacature beloofde en de dagelijkse realiteit van de functie. Twee op de vijf mensen gaven zelfs aan dat ze van job zijn veranderd omdat de inhoud van de functie niet strookte met wat ze hadden verwacht.

Vage vacatureteksten frustreren Belgen

Het onderzoek van Lidl toont ook aan dat vage termen zoals ‘multitasken’ of ‘duizendpoot’ voor veel frustratie zorgen. Vier op de tien Belgen ergeren zich aan dergelijke omschrijvingen. Daarnaast vinden acht op de tien ondervraagden dat er in vacatures te veel nadruk ligt op de eisen waaraan een kandidaat moet voldoen, en te weinig op wat het bedrijf zelf te bieden heeft.

Voor 82 procent van de Belgen is het vaak ook onduidelijk hoe een gemiddelde werkdag eruitziet in de functie waarvoor ze solliciteren. Lidl wil daarom transparanter zijn over de dagelijkse praktijk van een job, zodat nieuwe medewerkers beter weten wat ze kunnen verwachten.

Realistisch beeld moet helpen bij personeelstekort

Volgens Wouter Jan Wegman, HR-directeur van Lidl België & Luxemburg, is het essentieel om in tijden van arbeidskrapte kritisch te kijken naar de eigen wervingsmethodes. “We zijn dit pilootproject gestart om ervoor te zorgen dat de verwachtingen van kandidaten overeenkomen met de werkelijkheid van hun toekomstige job. Het is voor niemand prettig als een nieuwe medewerker achteraf zegt: ‘Dit is niet wat ik had verwacht.’”

De supermarktketen hoopt met de nieuwe, op ervaringen gebaseerde vacatureteksten niet alleen meer geschikte kandidaten te vinden, maar ook hun personeelsbehoud te verbeteren. Lidl is momenteel op zoek naar 300 nieuwe werknemers, en het project maakt deel uit van een bredere strategie om deze posities in te vullen.

Meer
Lees meer...