In de Chinese hoofdstad Peking vindt het grootste autosalon van het land plaats, en daarin is een opmerkelijke plaats weggelegd voor luchtfilters in wagens. China is ’s wereld grootste afzetmarkt voor auto’s, maar tegelijk kreunt het land ook onder alomtegenwoordige luchtvervuiling.
Grootsteden zijn vaak gehuld in een grijs gordijn, terwijl een explosieve toename van het verkeer de voorbije jaren de luchtvervuiling die oprukkende fabrieken en kolencentrales veroorzaken nog verergert.
Belangrijke markt
Autofabrikanten doen al jarenlang inspanningen om de uitlaatgassen die auto’s verspreiden minder schadelijk te maken, maar nu richten ze hun inspanningen steeds nadrukkelijker ook op de lucht in de wagens zelf. Luchtfilters in wagens bestaan al wel zo’n dertig jaar, maar de technologie is er de jongste jaren snel op vooruitgegaan. Veel Chinese gezinnen hebben thuis ook al filters die schadelijke partikels uit de lucht halen om hun kinderen te beschermen. The Guardian meldde vorige maand nog dat de verkoop van luchtreinigers en gezichtsmaskers in China piekt. De volgende stap is dan dergelijke filters te voorzien in wagens, iets waar de Chinese consument steeds meer op schijnt te letten.
Volvo, Nissan en PSA Peugeot Citroen zijn slechts enkele merken die klanten proberen te overtuigen met dergelijke luchtfilters, die ervoor zorgen dat de lucht in de wagen beter is dan die erbuiten. Nissan heeft bijvoorbeeld een systeem dat de lucht niet alleen filtert, maar er meteen een lekker bosgeurtje aan toevoegt. De fabrikant belooft dat het systeem alle sporen van sigarettenrook en -geur in amper vijf minuten wegzuigt. PSA Peugeot Citroen heeft dan weer een ‘intelligent systeem’ dat in slechts in actie schiet wanneer de wagen een vervuilde omgeving binnenrijdt.
Groene wagens
De Chinese regering wil de aankoop van groene wagens trouwens aanmoedigen door subsidies te geven op de aankoopprijs. Tesla, maker van elektrische wagens, kondigde vorige week nog aan honderden miljoenen dollar te zullen investeren in oplaadpalen in het land. De topman van het autobedrijf verwacht dat China volgend jaar zelfs de grootste afzetmarkt wordt, en China zelf wil tegen 2020 5 miljoen duurzame wagens op de baan.