Frankrijk meldt eerste ebola-geval in verband met uitbraak in Congo


In het kort

  • Frankrijk heeft zijn eerste ebola-geval gemeld, waarbij een arts uit de humanitaire hulp betrokken is.
  • Gezondheidsfunctionarissen hebben de patiënt in isolatie geplaatst en alle mogelijke contacten opgespoord.
  • Deskundigen sluiten het risico op een grotere uitbraak in Europa uit.

Arts raakt besmet na missie in Congo

Frankrijk heeft zijn eerste geval van ebola gemeld sinds de huidige uitbraak in de Democratische Republiek Congo begon, zo maakte het ministerie van Volksgezondheid woensdag bekend.

De besmette persoon is een arts die eerder had deelgenomen aan een humanitaire missie in Congo.

Beheersing en risicobeoordeling

De patiënt is in isolatie geplaatst en gezondheidsfunctionarissen zijn momenteel bezig met het opsporen van contacten om vast te stellen of er nog andere mensen aan het virus zijn blootgesteld na de terugkeer van de arts.

Ondanks dit geval denkt het ministerie dat er geen significant gevaar is dat het virus zich verder over Europa verspreidt.

Wereldwijde context van de uitbraak

De Wereldgezondheidsorganisatie heeft de huidige epidemie in de Democratische Republiek Congo bestempeld als de ernstigste tot nu toe, met officiële cijfers die wijzen op 1.000 besmettingen en 267 sterfgevallen.

Ebola wordt overgedragen via direct contact met lichaamsvloeistoffen van een besmette persoon en heeft doorgaans een sterftecijfer van ongeveer 50 procent.

Schrijf je hieronder in voor onze GRATIS nieuwsbrief

Voeg newsmonekey.be toe als preferred source op Google
Meer
Lees meer...