Enkele vragen die Theo Francken zeker aan Artsen Zonder Grenzen moet voorleggen

De voorbije dagen kwam mijn twitter discussie met Artsen Zonder Grenzen over het “faciliteren van mensensmokkel/mensenhandel in stormachtig water terecht. Ik mocht zelfs indirect, via de mediaheisa rond Theo Francken, een reactie van onze Eerste Minister krijgen. Zo veel eer had ik nu ook niet verwacht. Alleen leek zijn antwoord te suggereren dat hij niet echt alle gegevens kent. Mijn vraag aan onze Eerste Minister: blijft u na het lezen van het onderstaande nog steeds bij uw beslissing om Theo Francken terecht te wijzen? 

Respect voor het werk van Artsen Zonder grenzen

Ook mijn respect voor het werk van Artsen zonder Grenzen staat buiten kijf. Ook hun reddingsacties in de Middellandse Zee om drenkelingen op te pikken zijn zonder meer zeer humaan en dienen toegejuicht te worden. Van het ogenblik dat sommige facetten van hun werk evenwel botsen met de inspanningen van de EU-commissie om illegale migratie tegen te gaan, mogen er hopelijk toch enkele opmerkingen en vragen gesteld worden.

‘REDDEN’ de NGO schepen drenkelingen of ‘WACHTEN’ de NGO schepen op illegale migranten?

Toegegeven, de scheidingslijn is dun, maar de Italiaanse procureur en Frontex, de grenswacht van de EU (en niet Theo Francken), hebben sterke aanwijzingen dat zeker een aantal NGO boten “wachten” op migranten en, nog erger, dat er zelfs gecommuniceerd wordt met mensensmokkelaars. De Siciliaanse procureur is dan ook een onderzoek gestart. Zelf heb ik de afgelopen dagen kunnen vaststellen dat de schepen op 20 à 30 km voor de Libische kust enkele dagen uitnodigend liggen te wachten op de illegale migranten (zie Marinetraffic foto’s hieronder). Als hun schepen op volle capaciteit gevuld zijn varen ze met de illegale migranten/asielzoekers naar Catania (Sicilië/Italië) of naar Lampeduza (Italië)

Dit is de kaart uit mijn WE-tweet met 3 NGO-reddingsschepen die 20 à 30 km uit de kust blijven rondhangen.Foto van de marinekaart van zondag met het traject van het AZG-schip Aquarius. Dit is evenwel geen volledige vaarroute omdat de bemanning van het schip af en toe de tracking uitschakelt!?!

Waarom worden de transponders af en toe uitgeschakeld?

Zoals al aangegeven onder mijn kaart van hierboven is het hoogst bevreemdend dat er af en toe zwarte gaten zijn in de trajecten voor de kust. Die zwarte gaten gaan van tientallen minuten tot uren!. Een mooi vb van een mysterieus iets is het driehoekje links onderaan. Het suggereert dat het schip binnen de Libische territoriale wateren gevaren is en mensen dichter bij de kust gaan oppikken is. Op mijn uitdrukkelijke vraag aan AZG waarom die transponders uitgezet worden heb ik nooit een antwoord gekregen.

Waarom de mensen niet redden en ze naar de dichtsbijgelegen haven in Tunesië brengen?

AZG en andere NGO’s verschuilen zich achter hun “samenwerking met de overheden”. Toen ik Theo Francken vroeg of hij één van die overheden was, antwoordde hij kortweg NEE, tevens het begin van de politieke rel. AZG beweert dat zij de drenkelingen in Tunesië niet aan wal mogen zetten en de opgepikte migranten noodgedwongen naar Italië moeten brengen. Een zeer vreemde situatie als men weet dat Zarzis Tunesië nauwelijks 120 km ver is (Tunesië is een veilig land) en de reis naar Catania (EU) 550 km ver is.

Mocht u denken dat AZG dat erg zou vinden bent u verkeerd. Hun agenda is namelijk niet alleen humanitair, maar ook politiek. AZG zegt onomwonden dat iedereen in de wereld de kans moet krijgen om asiel in de EU aan te vragen. Dat aspect (zie bewijs tweets hieronder) is vreemd genoeg nooit aan bod gekomen in de rel rond Theo Francken.

Waarom houdt AZG niet van meevarende EU ambtenaren, Frontex, militairen of politie?

AZG is onafhankelijk en wil geen bemoeienissen van de overheid, lees: AZG wil geen pottenkijkers. Iedereen mag via het internet de geslaagde humanitaire acties bewonderen met vooral foto’s van lachende geredde vrouwen en kindjes, alhoewel die maar een minimaal percentage van de geredden uitmaken (quasi de totaliteit zijn alleenstaande mannen).

De belangrijkste reden wordt evenwel ontweken. Militairen, politie, EU ambtenaren zouden de mensensmokkelaars wel eens kwaad kunnen maken. Inschikkelijkheid tov maffia en ISIS, de grootverdieners van de mensensmokkel (zie eerdere berichten in de media) is een vereiste om geen accidenten te veroorzaken. Dat die inschikkelijkheid lijnrecht ingaat tegen wat de EU precies wil bekampen, is blijkbaar van ondergeschikte waarde.

Waarom worden de rubberboten niet stukgemaakt na het oppikken van de migranten?

Omdat het “niet de taak van AZG en de andere NGO’s” is om voor politieagent te spelen. Wat betekent dat in de praktijk? Dat de (dure) rubberboten terug naar de kust gesleept worden om nieuwe ladingen naar hun redders te brengen. Op zo één rubberboot worden 100+ mensen bij mekaar gepropt (sommige zonder reddingsvesten). De rubberboot krijgt net voldoende brandstof mee om tot bij de NGO schepen te geraken en als ze eerder zonder benzine vallen (er bestaan ook gierige mensensmokkelaars) dan varen ze wel wat korter tot tegen de Libische kust!.

Operatie Triton schepen (EU actie tegen mensensmokkel) maakten er een punt van om de smokkelboten steevast te vernietigen. De NGO schepen niet dus!

Conclusie

Mensen redden is iets waar elke EU burger achter stond, staat en zal blijven staan. Maar door aan het mensen redden een politieke agenda te koppelen (asiel) en door het werk van mensensmokkelaars te faciliteren, stellen velen zich de vraag of de EU de huidige werkwijze moet blijven tolereren.

Een eenvoudige win-win operatie zou kunnen zijn dat er ambtenaren en politie mee aan boord gaan van de schepen die de rubberen boten na het oppikken van de migranten vernietigen. Als transparantie belangrijk is voor NGO’s moeten ze dat kunnen toestaan.

Meer
door Redactie
Lees meer...