Netflix gaat voor een drastische verandering in z’n strategie. De streamingdienst, die tot nu toe enkel te zien was op smartphone-, laptop- en televisieschermen, zal namelijk films uitbrengen op het grote scherm.
Binnenkort zullen Netflix-films zoals To All The Boys I’ve Loved Before en Set it Up ook in de filmzalen te zien zijn. De Amerikaanse streamingdienst heeft bevestigd dat ze bepaalde films zullen uitbrengen op het grote scherm. En dat ook in ons land.
Venetië
Naar aanleiding van het filmfestival Mostra hangen de straten van Venetië vol met filmposters om nieuwe releases aan te kondigen. Tussen deze posters hangen er ook opvallend veel voor Netflix-films. Op deze posters staat de boodschap “Soon on Netflix, and in select theatres” te lezen.
Waaruit we dus kunnen afleiden dat Netflix z’n films in de toekomst ook naar de bioscoopzalen zal brengen. En dat zou, zo weet De Morgen, ook in ons land gebeuren. Zo zouden de films 22 July en Roma, die later dit jaar zullen uitkomen op Netflix, te zien zijn in de Brusselse bioscoop Palace.
Ruzie met Cannes
Deze beslissing van Netflix volgt op de ruzie die de streamingdienst eerder had met het filmfestival van Cannes. Het filmfestival had namelijk z’n reglement aangepast waardoor geen enkele film van Netflix kans maakte op een Gouden Palm.
Om in de prijzen te vallen in Cannes moest een film namelijk gereleased zijn in Frankrijk. Hierdoor vielen heel wat films van Netflix automatisch naast een kans om een Gouden Palm mee naar huis te sturen. Als reactie besliste Netflix om geen enkele van hun films in te sturen voor het filmfestival van Cannes. “Wij willen een gelijke behandeling voor onze films en willen dat onze films op gelijke voet gezet worden met alle andere inzendingen”, verdedigde Ted Sandaros, CEO van Netflix die beslissing toen in Variety. “Als we hier nu op in zouden gaan dan zouden we toelaten dat onze films en filmmakers oneerbiedig behandeld zouden worden.” Maar nu lijkt de streamingdienst toch van die visie af te stappen en z’n films dus wel te verspreiden in filmzalen.
Oscars
Het is niet de eerste keer dat Netflix films naar de bioscoop brengt. De streamingdienst deed dit al in de Verenigde Staten omdat dit noodzakelijk is om kans te maken op een Oscar.
In het reglement van de Oscars staat namelijk te lezen dat films om kans te maken op een beeldje minstens één week in één cinemazaal in New York én Los Angeles vertoond moet worden. Dit deed Netflix bijvoorbeeld met de film Mudbound, waardoor deze verschillende Oscarnominaties in de wacht wist te slepen.
Maar nu gaat het om andere motieven. Netflix is simpelweg van mening dat bepaalde films een groot scherm verdienen. Daarom wil het specifieke films, die volgens hen meer impact maken op het grote scherm ook daar uitbrengen. En daarvoor zouden 22 July, over de aanslagen van Anders Breivik op het Noorse eiland Utøya, en Roma, de visueel sterke zwart-wit film van Alfonso Cuarón, dus uitermate geschikt zijn.