Instagram introduceert een nieuwe soort vriendenlijst na 18 maanden testen: de groep ‘close friends’. Vanaf nu is het mogelijk om Stories te delen met een erg beperkte groep vrienden.
Instagram kondigde in de zomer van vorig jaar al aan dat ze een feature met de naam ‘favorites’ aan het uittesten waren. Dat was een poging om gebruikers meer content te laten delen door het mogelijk te maken om foto’s en filmpjes te posten voor een meer beperkte groep volgers.
Dat deden ze om het fenomeen van de ‘Finstagrams’ tegen te gaan. Dat waren aparte accounts die mensen aanmaakten om content te delen met hun dichtste vrienden. Daarom was Instagram hopeloos op zoek naar tools om ‘private sharing’ mogelijk te maken.
(Instagram maakte pas nog bekend dat ze fake volgers en likes gaan verwijderen.)
Groene cirkel
Ondertussen zijn we zo’n anderhalf jaar verder en ‘close friends’ verschilt eigenlijk amper van wat het bedrijf oorspronkelijk in gedachte had. Om de nieuwe feature te openen, moet je op de Stories camera klikken en een foto of video nemen. Eens dat gebeurd is, zal je een groene cirkel zien met een witte ster in.
(Sinds vorige maand is het mogelijk om Stories van langer dan 15 seconden te posten.)
Gemiddeld 24 vrienden
Daar moet je op klikken en je zal een (lege) lijst zien. Je kan mensen toevoegen en buiten smijten. Instagram zal vrienden aanraden op basis van eerdere interacties. Je kan ook gebruikmaken van de zoekfunctie om mensen aan de exclusieve lijst toe te voegen. Robby Stein van Instagram laat aan de techwebsite The Verge weten dat de gemiddelde gebruiker 24 vrienden in de exclusieve lijst steekt.
Eenmaal je je lijst gemaakt hebt, zal je content exclusief met je beste vrienden kunnen delen door op de groene cirkel te klikken bij Stories. Je beste vrienden zien dan een groene ring rond je Story.
“Sociaal pijnloos”
Bovendien krijgen gebruikers nooit een melding als iemand hen toegevoegd heeft aan hun exclusieve lijst. Stein laat nog weten dat het een lastige beslissing was om ‘close friends’ te introduceren “omdat sociale netwerksites dynamisch zijn”. Mensen kunnen op een bepaald moment goede vrienden zijn, maar ze kunnen ook uit elkaar groeien. Daarom vonden ze het bij Instagram belangrijk dat het toevoegen en verwijderen van mensen uit de lijst zo “sociaal pijnloos mogelijk” moest zijn.