De haven van Antwerpen is nu de grootste invoerplek van cocaïne in Europa. In 2017 werd er maar liefst 41 ton van het witte goud in beslag genomen door de autoriteiten. Ter vergelijking: in 2016 werd er 70,9 ton in beslag genomen in heel Europa. De grote hoeveelheid aan cocaïne in Europa heeft geleid tot een stijging van drugs-gerelateerde moorden en er zijn nu meer bendes werkzaam in het harddrugsmilieu in posities die voorheen door de maffia bekleed werden.
De reden voor de enorme cocaïnetoevoer in Antwerpen is de extra productie vanuit Latijns-Amerika, meer bepaald vanuit Colombia. Bendes vanuit Marokko en de Balkan zetten nu directe smokkelroutes op met de producenten.
Een agentschap uit de Portugese hoofdstad Lissabon spreekt in een studie van de “verstedelijking” van de cocaïnehandel. Die wordt gekenmerkt door snellere leveringen op elk moment en elke plek. En daardoor worden de prijzen ook laag gehouden.
(Eerder dit jaar werd Barcelona nog aangeduid als cocaïnehoofdstad van Europa.)
Meer moorden
“De versplintering van de cocaïnehandel in Europa heeft geleid tot meer competitie onder misdadige bendes voor nationaal en internationaal ’territorium’ in de harddrugsmarkt”, stelt het rapport. “Eén van de gevolgen is een stijging van geweld en drugs-gerelateerde moorden.” Dat meldt ook de Britse krant The Guardian.
Competitieve markt
Omdat er meer bendes zijn, hebben er zich andere verkoop- en transporttechnieken ontwikkeld. Zo hebben dealers zelfs bepaalde call centres ingeschakeld om de cocaïne bij de klanten te krijgen.
Dat gebeurt vooral in België, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Dealers communiceren vanuit die landen ook met call centres in Spanje of de Balkan.
“Dat is een duidelijk teken van een competitieve markt, waarin dealers andere diensten naast het product zelf moeten promoten”, klinkt het in het rapport. “Zoals een snelle levering op elke plek op elk moment.”
Smokkelroutes verplaatst naar hier
De verhoogde toevoer aan cocaïne in Europa heeft de traditionele smokkelroutes vanuit Spanje en Portugal verplaatst naar België, Frankrijk en Duitsland.
Het rapport waarschuwt dat de nieuwe smokkelroutes langs havens maar “het topje van de ijsberg” kunnen zijn en dat andere smokkelroutes en -manieren, zoals privévluchten, onontdekt blijven.