Young Professionals met Stewardess Lisa: “Elke dag is anders en je komt op verschillende plaatsen”

Lisa, een gepassioneerde stewardess, deelt haar ervaringen en inzichten over haar leven in de luchtvaartindustrie. Van het voorbereiden van vluchten tot het omgaan met lastige passagiers, ze geeft een kijkje in de dynamische wereld van het cabin crew leven.

Wat betekent het voor jou om stewardess te zijn?

“Ik reis heel graag, dus dat is iets wat er bij mij altijd wel heeft ingezeten. Ik hou niet van hetzelfde patroon, en daarom is het heel fijn. Stewardess zijn betekent elke dag anders zijn en op verschillende plaatsen komen, ook al is dat soms maar voor een uurtje. Je bent altijd even weg van thuis, echt weg. In plaats van gewoon naar het werk te rijden en terug, vind ik dat heel leuk.”

Wat is het takenpakket van een stewardess?

“Wij beginnen onze dag thuis, maken ons klaar en rijden naar het werk. Een uurtje voordat het vliegtuig opstijgt, komen wij in het vliegtuig en beginnen we alles klaar te maken. Dat houdt in dat we ons materiaal checken, veiligheidsmateriaal controleren en zorgen dat alles in orde is om veilig op te stijgen.

Een half uurtje voor het opstijgen begint de boarding. Dan stappen de passagiers op, helpen we met de bagage, en geven we briefings, vooral bij de nooduitgangen. Na de boarding stijgen we op en beginnen we met onze service. Passagiers kunnen iets kopen om te drinken of te eten, en nadien verkopen we taxfree producten.

Tijdens de vlucht staan we altijd paraat, zodat mensen altijd naar ons kunnen bellen als ze iets nodig hebben. We hebben ook een korte eerstehulpopleiding gehad, dus als er mensen zijn die zich slecht voelen of flauwvallen, helpen wij daarbij. Na de vlucht helpen we met de schoonmaak en beginnen we opnieuw met de volgende passagiers.”

Hoe ga je om met lastige passagiers?

“Als iemand zich agressief of onredelijk gedraagt, proberen we eerst met hen te praten. Als dat niet werkt, kunnen we hen van het vliegtuig laten halen door de politie. In ernstige gevallen hebben we handboeien aan boord, maar dat komt zelden voor. Meestal stoppen mensen als we zeggen dat de politie hen opwacht bij de landing.”

Wat is het heftigste dat je hebt meegemaakt?

“Het heftigste dat ik heb meegemaakt was een situatie waarbij een passagier agressief werd omdat hij zijn stoel moest opgeven voor een collega. Hij begon de collega te bedreigen en vast te grijpen. Andere passagiers raakten betrokken bij de discussie, wat tot chaos leidde. Gelukkig kalmeerde de situatie uiteindelijk, mede dankzij de hulp van andere passagiers.”

Heb je nog langetermijndoelen in deze carrière?

“Hoewel ik op dit moment nog geen concrete langetermijndoelen heb, geniet ik echt van mijn werk als stewardess. Ik wil graag doorgroeien binnen de luchtvaartsector en misschien op een dag een leidinggevende positie bekleden. Voor nu richt ik me vooral op het verbeteren van mijn vaardigheden en het leren van nieuwe dingen.”

Wat zou je adviseren aan anderen die dezelfde carrière overwegen?

“Wees je bewust van de uitdagingen die deze baan met zich meebrengt. Maar laat je niet ontmoedigen. Als je van reizen houdt en flexibel bent, dan is het werk als stewardess zeker een boeiende en lonende carrière.”

Lisa’s verhaal illustreert de essentie van doorzettingsvermogen, flexibiliteit en passie voor reizen in de wereld van stewardessen. Met haar vastberadenheid om te leren en haar enthousiasme voor het ontdekken van nieuwe plaatsen, staat ze klaar om de uitdagingen van de luchtvaart aan te gaan en haar stempel te drukken op de sector.

https://youtu.be/iHjWxXe3fso
Meer
Lees meer...