Streamingdiensten, zoals Netflix en Spotify, kunnen vanaf nu gemakkelijk ‘illegale’ gebruikers opsporen dankzij de innoverende oplossing van het Brits bedrijf Synamedia. Het nieuwe systeem vist uit wanneer mensen wachtwoorden delen en dus tegen de regels gebruik maken van één Netflix-account. Hoog tijd dus om je een eigen account aan te schaffen.
Gedeelde accounts zijn al heel lang een doorn in het oog van menig streamingdienst. Netflix probeert het fenomeen bijvoorbeeld tegen te gaan door mensen te lokken met abonnementen voor meerdere gebruikers. Toch kiezen sommige hardleerse bingewatchers ervoor om wachtwoorden (en kosten) te delen en zo aan een veel lagere prijs te genieten van de series en films die de streamingdienst aanbiedt.
Het Amerikaanse persbureau Reuters meldt dat tot 21 procent van de Amerikaanse jongeren nu en dan het wachtwoord van iemand anders leent om gebruik te maken van diensten zoals Netflix, Amazon Prime of Hulu.
(Deze Netflix-codes geven je toegang tot de volledige catalogus.)
Verschillende parameters
Maar nu komt Synamedia dus met een oplossing. Dat meldt de techwebsite The Verge. Op de technologiebeurs CES 2019 in Las Vegas deed het Brits bedrijf Credentials Sharing Insight uit de doeken. Dat is een nieuw systeem waardoor streamingdiensten een pak meer informatie krijgen over het (kijk)gedrag van hun gebruikers.
Er worden verschillende parameters in acht genomen zoals het tijdstip waarop er gekeken wordt, de locatie, de toestellen die gebruikt worden en welke content er bekeken wordt.
(Deze 8 nieuwe Netflix Originals moet je zeker checken.)
En pendelaars?
Aan de hand van die informatie maakt Synamedia automatisch berekeningen waaruit dan blijkt of gebruikers al dan niet een account delen. Als iemand bijvoorbeeld een serie opzet in Hasselt, maar twee minuten later een film bekijkt in Brugge, dan weet de streamingdienst voortaan dat het niet om dezelfde persoon gaat.
Critici stellen zich wel de vraag of dit staaltje artificiële intelligentie vernuftig genoeg is om pendelaars of kotstudenten niet als verdachten te categoriseren.
(In 2017 bracht streamen in België voor het eerst meer op dan de verkoop van cd’s.)
Waarschuwing of meteen ‘geschorst’
Wat gaat er nu concreet gebeuren? Als het gebruik van een bepaald account als verdacht beschouwd wordt, kan de streamingdienst zelf beslissen over het lot van de malafide kijkers. Ze hebben de mogelijkheid om een waarschuwing te geven, maar het zou ook kunnen dat het account onmiddelijk gedeactiveerd wordt. Dat laatste gebeurde al bij mensen die van een Spotify Premium-abonnement profiteerden zonder te betalen.
Synamedia benadrukt verder dat het systeem al uitgetest werd door een aantal grote bedrijven. Voorlopig willen ze geen namen noemen.
(Spotify trok onlangs het offline limiet voor Premium-gebruikers op van 3.333 naar 10.000 nummers.)