Biergigant AB InBev heeft beslist om de huur voor de maand april kwijt te schelden voor haar horeca-uitbaters. Op die manier wil de brouwer haar cafés zo goed mogelijk ondersteunen tijdens deze coronacrisis. Eerder kondigde AB Inbev al een uitstel van huurbetaling aan voor horeca-uitbaters voor de maand april. AB InBev is in ons land verantwoordelijk voor de productie van onder meer Stella Artois, Jupiler, Belle-Vue, Hoegaarden, Leffe, Tripel Karmeliet en (geloof het of niet) Corona.
Bovenstaande maatregel geldt enkel voor horeca-uitbaters zonder voorafgaande huurachterstallen of andere lopende geschillen. Voor de maand mei krijgen de uitbaters uitstel van betaling van de huur.
Daarnaast is AB InBev ook in gesprek met vastgoedeigenaars van huurpanden om verdere solidaire mogelijkheden te bespreken voor uitbaters. Dat zou volgens de nieuwswebsite Leuven Actueel al een aantal constructieve gesprekken opgeleverd hebben.
“Met deze bijkomende maatregel willen we onze horeca-uitbaters wat extra ademruimte geven om deze moeilijke periode te overbruggen”, zegt Fabio Sala, hoofd AB InBev België, Duitsland en Luxemburg. “We beseffen heel goed dat zij in een moeilijke situatie zitten en we doen er alles aan om hen hier zo goed mogelijk doorheen te loodsen.”
8 juni?
“De sluiting van de cafés heeft een enorme economische impact. Wij kijken dan ook met drang naar de overheid om vanaf 8 juni de cafés weer op een veilige manier te laten herstarten als de dalende trend van het aantal Covid-19-gevallen zich blijft doorzetten. Zo hebben de café-uitbaters, maar ook wij als brouwer een perspectief om naartoe te werken en kunnen we ons optimaal voorbereiden op de heropstart.”
Of de café’s opnieuw open mogen op 8 juni heeft de Veiligheidsraad echter nog niet beslist.
Gratis nieuwe voorraden en schoonmaak
Naast deze maatregelen op vlak van huur voerde AB Inbev nog een breed pakket van steunmaatregelen in. Pieter Anciaux, Sales & Operationeel Directeur Horeca bij AB InBev België zegt dat de brouwer voor minstens 1 miljoen euro geïnvesteerd heeft in de horecasector met acties zoals het gratis schoonmaken van tapleidingen en het vervangen van oude voorraden door vers bier. Ook daarmee hoopt AB Inbev een vlotte herstart te begeleiden.
Bovendien lanceerde AB Inbev eind maart het initiatief ‘Café Courage’ gelanceerd, een digitaal platform waarbij mensen op voorhand hun pintje kunnen bestellen en betalen. Maar liefst 2.700 cafés nemen hieraan deel en er is al voor meer dan 380.000 euro aan pintjes besteld.