De Academy of Motion Picture Arts and Sciences, die jaarlijks de Oscars organiseren, heeft de regels aangescherpt voor films die in aanmerking willen komen voor een Academy Award. Die zullen nu namelijk langer in de cinema moeten te zien zijn. Daarmee lijkt de Academy aan te geven nog steeds geen zo’n fan te zijn van streamingdiensten.
Streamingdiensten en de Oscars hebben al langer een moeilijke relatie. De Academy is er namelijk van overtuigd dat échte films gemaakt zijn voor het grote doek. Disney+, Apple TV+, Netflix, Prime Video en andere streamingdiensten denken daar uiteraard anders over.
Soepele oude regels
Om in aanmerking te komen om genomineerd te worden voor de Academy Awards moeten films daarom in de cinema te zien zijn geweest. Tot vorig jaar was het echter voldoende om één week vertoond te worden in een van de zes gekwalificeerde steden in de Verenigde Staten. Door die soepele regels konden streamingdiensten die verplichting eenvoudig omzeilen. Vaak kozen ze er namelijk voor om hun films één week in een kleine cinemazaal te tonen in één van die Amerikaanse steden.
Dat hielp Apple TV+ in 2021 aan de hoofdprijs. De streamingdienst won toen namelijk de Oscar voor Beste Film met CODA.
Strengere nieuwe regels
Zo’n korte cinemarelease zal in de toekomst niet meer voldoende zijn. De Board of Governors van de Academy heeft namelijk beslist dat een grote cinemarelease noodzakelijk is om in aanmerking te komen voor de Oscar voor Beste Film.
Films moeten daarvoor nu in 10 van de 50 grootste Amerikaanse steden minstens zeven dagen vertoond worden en dat niet later dan 45 dagen na de release. Die nieuwe regels gaan wel pas in vanaf 2024 en gelden dus voor de Academy Awards in 2025.