Socialmediareclame zal volgend jaar een wereldwijde omzet van 105 miljard dollar realiseren. Dat betekent een stijging met 15 procent tegenover de inkomsten van dit jaar. Dat blijkt uit een rapport van analist Finaria, die erop wijst dat de sector de voorbije drie jaar een groei met 68 procent heeft laten optekenen.
“Na een scherpe terugval tijdens het eerste kwartaal van dit jaar, hebben de wereldwijde uitgaven voor digitale reclame de voorbije maanden een sterke toename laten optekenen”, zegt Finaria. “Dat is in aanzienlijke mate te wijten aan de uitbraak van de coronacrisis.”
Online shopping
“Door de maatregelen die werden genomen om de verspreiding van het virus tegen te gaan, werden miljoenen consumenten aangespoord naar online shopping over te stappen”, leggen de onderzoekers uit. “Sociale media vormen binnen de digitale reclamesector één van de snelst groeiende marktsegmenten. Dat is een tendens die zich ook wellicht de volgende jaren zal blijven manifesteren.”
Finaria verwijst naar een rapport van analist Statista, waarin wordt gemeld dat drie jaar geleden door adverteerders wereldwijd 54,4 miljard dollar in sociale mediacampagnes werd geïnvesteerd. Dat cijfer liep de daaropvolgende twee jaar met 57 procent op 85,7 miljard dollar. Dit jaar wordt nogmaals een stijging met 6,5 procent tot 91,3 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld. “Volgend jaar zal voor de eerste keer een omzet van meer dan 100 miljard dollar worden geboekt”, klinkt het bij Finaria.
De onderzoekers voegen eraan toe dat sociale media één van de grootste groeipijlers van de digitale reclamesector vormen. “De uitgaven aan sociale mediareclame lopen volgend jaar met 13,7 miljard dollar op.”
“Alleen de zoekreclame, waar een stijging met 16 procent tot 172,2 miljard dollar wordt verwacht, kent een sterkere groei. De interesse in sociale mediareclame zal ongetwijfeld ook de volgende jaren verder blijven toenemen. Tegen het midden van dit decennium wordt een jaaromzet van 124,6 miljard dollar verwacht.”
Mobiel
De cijfers tonen verder dat adverteerders dit jaar per gebruiker van sociale media gemiddeld 31,90 dollar besteden. Dat is een lichte stijging tegenover een jaar geleden. De volgende vijf jaar wordt een verdere toename tot 36,67 dollar verwacht.
Verder wordt opgemerkt dat mobiele platformen drie jaar geleden een aandeel van 71 procent hadden in de sociale mediareclame. Dit jaar werd een marktaandeel van 79 procent opgetekend. Volgend jaar zou een niveau van 80 procent kunnen worden bereikt. Tegen het midden van dit decennium wordt met een aandeel van 83 procent rekening gehouden.
Geografisch laat sociale mediareclame de grootste omzet optekenen in de Verenigde Staten. Daar zal de markt dit jaar een groei met 4,5 procent tot 37,8 miljard dollar laten optekenen. Volgend jaar wordt een verdere stijging met 16 procent tot 44,1 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld.
China, waar dit jaar een groei met 11,3 procent tot 24,9 miljard dollar wordt verwacht, staat op een tweede plaats. Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk (5,7 miljard dollar), Japan (2,4 miljard dollar) en Australië (2 miljard dollar).