Alors…on mange! Franse restaurants moeten bekennen wat huisbereid is (en wat niet)

In Frankrijk moeten restaurants vanaf januari 2015 aangeven of hun gerechten huisbereid of ‘faits maison’ zijn. De maatregel moet meer transparantie bieden aan de consument. Die is immers steeds meer geïnteresseerd met wat er op zijn bord ligt en hoe dat er gekomen is. Al is het nieuwe logo ook belangrijk om het imago van Frankrijk als culinair land opnieuw wat op te krikken. Alors…on mange!

Het was vooral de Britse en Amerikaanse pers die stevig inhakte op de kwaliteit van de Franse cuisine. Vorig jaar raakte bekend dat ruim 30 procent van de Franse restaurants opgewarmde diepvriesgerechten serveert. Nu wil Frankrijk dus met een nieuwe wet zijn imago opkrikken. Restaurants moeten aan de hand van een logo aangeven welk gerecht huisbereid is. Frankrijk is hiermee het eerste Europese land dat dergelijke maatregel invoert. Elk restaurant dat huisbereide gerechten voorschotelt, kan dat kenbaar maken met het logo.

Universeel logo

Het logo (een pan met een dak als deksel) is universeel herkenbaar. Logisch, maar liefst 13,5 procent van wat toeristen uitgeven in Frankrijk gaat naar de gastronomie. Mensen gaan de laatste jaren ook bewuster om met (gezonde) voeding. De consument heeft dus het recht om te kiezen voor een restaurant dat werkt met verse producten, waar gerechten à la minute gemaakt worden.

Meer huisbereide gerechten stimuleren tevens de lokale voedselproductie én creëren nieuwe jobs. Chefs hebben immers personeel nodig dat groenten snijdt, vis fileert en gevogelte plukt. Mensen zijn ook bereid meer te betalen voor een zelfgemaakt menu. En dus zal de nieuwe wet met het herkenbare pictogram een positieve boost zijn voor het toerisme in Frankrijk, klinkt het.

Home sweet home?

Maar wat is nu huisbereid en wat niet? Een kok kan met de beste bedoelingen op voorhand zijn eten klaarmaken, van zodra het nadien moet worden opgewarmd, valt het niet meer onder de term ‘home made’. De nieuwe wet hamert erop dat restaurants hun gerechten à la minute klaarmaken, wanneer de klant het vraagt dus. Enkel restaurants die alles zélf maken, met ingrediënten die niet op voorhand geprepareerd zijn, mogen het logo op hun raam plakken. Of dat haalbaar is, is een ander paar mouwen…

Verwarrend? Dan zijn er nog de uitzonderingen… Brood bakken en pasta maken, mag natuurlijk wel op voorhand gebeuren. Maar wanneer iemand een spaghetti bolognaise serveert, moet het faits maison-logo wél gebruikt worden. Op voorwaarde dat de saus zelfgemaakt is natuurlijk. Het spreekt voor zich dat diepvriesfrieten niet ‘home made’ zijn en dus geen logo verdienen. 

Valsspelers

Foodcritici zeggen dat deze uitzonderingen de nieuwe wet totaal overbodig maakt. Volgens hen is het nieuwe logo eerder verwarrend voor consument dan verhelderend. Ze zeggen ook dat er nog te veel zal vals gespeeld worden om een bepaald gerecht er zelfgemaakt te laten uitzien. De meeste mensen proeven zelfs niet eens wanneer een gerecht industrieel bereid is. Bovendien zullen er steeds restaurants zijn die op voorhand klaargemaakte gerechten blijven serveren, omdat ze niet anders gewend zijn. Het vergt dan ook heel wat organisatie én meer werk voor de voedselinspectie, die nu al te kampen heeft met te weinig werknemers.

You win some, you lose some

De Franse overheid is alvast wél enthousiast. Het logo kan alleen maar positieve gevolgen met zich meebrengen, meent ze. Meer huisbereide gerechten betekenen meer tevreden klanten, wat dan weer meer restaurantbezoeken zou opleveren én de economie vooruit zou helpen. Win-winsituatie?

Maar of het logo werkelijk zal zorgen voor méér zelfgemaakte gerechten is geen zekerheid. Zo zal een restauranthouder die bekend staat om zijn zelfgemaakte appeltaart zijn talent natuurlijk extra in de verf kunnen zetten door het logo. Maar hierdoor komt natuurlijk de nadruk te liggen op gerechten die het logo niet hebben en dus niet ‘vers’ zijn. Gevolg? De zelfgemaakte taart verdwijnt van de kaart en wordt vervangen door een industrieel exemplaar. Geen probleem toch, aangezien de consument toch het verschil niet zou smaken… 

In België is momenteel nog geen sprake van dergelijke maatregel. Wie zeker wil zijn dat zijn gerecht zelfgemaakt is, kan dus maar beter zelf zijn potje koken!

(Bronnen: BBC News, Reuters, RTL)
Meer
Lees meer...