Wist je dat wij als Belgen meer betaalden voor een bezoek aan Disneyland Parijs dan de Fransen? Zij hadden toegang tot kortingsacties waar wij nooit bij hebben gekund. Tot nu! De Europese Commissie heeft het themapark opgedragen zijn online boekingsprocedures in overeenstemming te brengen met de Europese regels.
Blijkbaar hebben wij, en mensen uit alle andere landen in Europa, vaak meer betaald voor een bezoek aan Disneyland Parijs dan de Fransen zelf. En ook tussen de Europese landen onderling kon de prijs voor Europa’s leukste themapark enorm verschillen.
Zo hebben wij Belgen eigenlijk nog geluk gehad, want een gezin uit ons land betaalde zo’n 865 euro voor een tweedaags verblijf in het themapark, terwijl een gezin uit Italië zo’n 1.339 euro moest ophoesten. Oftewel: zo’n 500 euro meer.
Is er sprake van discriminatie? “Ja!”
Van talloze consumenten en consumentenorganisaties kreeg de Europese Commissie hierover klachten binnen en dus besloot deze er een onderzoekscommissie op te zetten. De vraag was: is er sprake van mogelijke discriminatie in het prijsbeleid van Disneyland Parijs? En hun conclusie: ja! “Dit is een concreet voorbeeld van discriminatie”, stelde ook Europarlementslid Marc Tarabella (PS) afgelopen zomer.
De Europese Commissie is vervolgens gaan praten met Disneyland Parijs en met succes! Na een – zoals ze het zelf noemen – “constructieve dialoog zijn de online boekingsprocedures en betaalmodaliteiten in overeenstemming gebracht met de non-discriminatieverplichting van de Europese dienstenrichtlijn”. Dat houdt in dat vanaf nu mensen vanuit andere Europese landen bij dezelfde kortingsacties kunnen als de Fransen en iedereen dus evenveel gaat kunnen betalen. Lees: minder dan momenteel.
De woordvoerster van de Europese Commissie concludeert in magazine Knack: “In een interne markt kunnen we niet toestaan dat consumenten verschillend behandeld worden, enkel op basis van hun woonplaats of nationaliteit.”
Obstakels
Hoewel het blijkbaar niet illegaal is om in diverse landen verschillende prijzen aan te rekenen. Maar consumenten moeten wel vrij kunnen shoppen. Als ze zoeken naar de beste aanbiedingen mogen ze niet worden tegengehouden door bijvoorbeeld betalingen met een nationale bankkaart verplicht te stellen, benadrukt de woordvoerster. Ook mogen consumenten niet telkens automatisch worden teruggebracht naar de nationale websites, waardoor sommige aanbiedingen gemist zouden worden.