Begin november mag Amerika weer naar de stembus. Dat betekent: campagne voeren, stemmen ronselen en hartjes winnen. Ook van jongeren. Om die jongeren meer te betrekken wil de Amerikaanse site BuzzFeed gebruikmaken van Teen Ambassadors om verslag te doen tijdens de verkiezingen en de weg er naartoe.
De presidentsverkiezingen komen er weer aan, en dat betekent dat de verschillende mogelijke kandidaten op kruistocht door Amerika vertrekken. Om de speeches en standpunten van die kandidaten te kunnen vertalen naar jongeren toe, gaat BuzzFeed op zoek naar jonge ambassadeurs die Generatie Z wil warm maken voor Amerikaanse politiek.
Via Tik Tok en Instagram
Opvallend is dat die Teen Ambassadors vooral verslag zullen geven via de TikTok en Instagram van BuzzFeed, die allebei een gigantisch groot bereik hebben. Sociale media hebben nu eenmaal een groter jong publiek. Zo is 60 procent van de gebruikers op TikTok tussen de 16 en de 24 jaar oud.
De ambassadeurs zullen daarnaast ook nauw samenwerken met de journalisten van BuzzFeed News. Daarmee wil de nieuwssite aantonen dat iedere berichtgever even belangrijk is. Zo vertelde Sara Yasin, directeur van BuzzFeed News, aan Nieman Lab dat ze op die manier het nieuws willen innoveren: “Op die manier denken we na over hoe het nieuws er in de toekomst zal uitzien en kunnen we met die visie spelen.”
Politiek in Generatie Z
Met het politieke nieuws wil de site vooral Generatie Z aanspreken, door zelf Generatie Z in te zetten. Politiek is iets ingewikkeld, en door het te laten uitleggen door leeftijdsgenoten wordt het ineens tastbaarder. Het grootste doel van die Teen Ambassadors, is misschien wel om meer jongeren naar de stembus te krijgen. Stemmen is niet verplicht in de Verenigde Staten, en dat resulteert vaak in een kleine opkomst van jongeren. Dit project is een poging om de verhouding tussen jong en oud terug te stabiliseren.