Amerikaanse jeugd verlaat massaal Facebook: een kwart gooit app van z’n smartphone

Zijn we klaar met Facebook? Volgens het PEW research center is Facebook alvast niet meer het sociale medium voor de jeugd. Onderzoek toont dat driekwart van z’n jonge gebruikers nochtans al eens heeft nagedacht over hoe ze met Facebook omgaan. Een kwart zette de app zelfs van z’n smartphone. 

Dat Facebook al lang niet meer de app voor de jongste generatie is, dat weten we intussen allemaal. Maar het PEW research center ziet intussen een heuse ommekeer in hoe de jongere generaties omgaan met het sociale netwerk van Mark Zuckerberg. In het laatste jaar alleen al geeft 75% van de ondervraagden toe dat ze anders omgaan met Facebook.

Facebook-detox

Hoe ziet dat er precies uit? Meer dan vijftig procent heeft ervoor gezorgd dat minder mensen hun posts kunnen zien: privacy wordt dus steeds belangrijker op Facebook. Maar een goede veertig procent geeft ook aan dat ze een Facebookdetox hebben ondernomen. Volgens Pew gaat het daarbij om meer dan enkele weken zonder Facebook door het leven gaan.

Da’s bijna de helft van de bevolking die nood heeft aan af en toe een paar Facebookloze weken, niet weinig voor een app met een slordig miljard gebruikers. Maar daar wringt ook meteen het schoentje voor Zuckerberg en co: waar Facebook vroeger een deelfeest was, zien veel gebruikers nu ook de verslavende factor.

Weg van Facebook

Maar nog significanter is waarschijnlijk dat zo’n kwart van de Facebookgebruikers in het laatste jaar de app van z’n smartphone gegooid heeft. De oorzaak voor die massale leegloop is niet helemaal duidelijk, maar er zijn een aantal opties. Om te beginnen is er al het Cambridge Analytica-schandaal. Daarbij werd duidelijk dat Facebook had gedaan wat het had gezworen nooit te doen: data van z’n gebruikers doorverkopen.

Al is een schandaal- en verslavingsprobleem niet dé grote issue: een ander probleem is dat Facebook zijn jongere gebruikers verliest. Want Pew mag dan wel research hebben gedaan naar Facebook, andere sociale media doen het prima. Instagram en YouTube groeien ook nog alle dagen en veel van de jongste gebruikers zitten op allebei. Niet dat Facebook zich daar veel van aantrekt, Instagram zit namelijk ook in de Facebook-portefeuille.

iStock
Meer
Lees meer...