‘Apex Legends’, de nieuwste battle royale-sensatie, heeft opnieuw indrukwekkende mijlpaal beet

‘Apex Legends’, de nieuwste battle royale-sensatie, heeft opnieuw indrukwekkende mijlpaal beet

‘Apex Legends’ is aan het uitgroeien tot een ware sensatie. Het bereikte op amper drie dagen al de imposante mijlpaal van 10 miljoen spelers, iets waar het hyperpopulaire ‘Fortnite’ nog twee weken voor nodig had, maar nu doet het zelfs nog beter. Na slechts een week hebben ze nu al 25 miljoen spelers en tijdens hun piek zelfs “ruim meer” dan twee miljoen gelijktijdige spelers. De vraag is nu al waar dit zal eindigen voor ‘Apex Legends’. 

Zeggen dat ze zich bij Epic Games al zwaar zorgen moeten maken, lijkt wat overdreven. Maar er zal wel een gespannen sfeertje hangen op de bureau’s van de Fortnite-producent. Apex Legends, de nieuwste game in het battle royale-genre, werd uit het niets gedropt maar groeide in amper een weekje tijd uit tot een speler om rekening mee te houden.

Schot in de roos

Amper drie dagen hadden ze nodig om te bereiken waar grote concurrent Fortnite nog twee weken voor nodig had. 72 uur voor 10 miljoen spelers is hallucinant snel, en dat voor een game dat geen grote marketingcampagne of indrukwekkende aankondiging had gekregen. “We wisten dat we een risico zouden nemen als we de franchise in deze richting zouden brengen, door het free to play te maken en voor een verrassingslaunch te kiezen”, zei de Respawn-CEO Vince Zampella daar achteraf nog over.

Maar de aanpak bleek een schot in de roos. En dat schot was zo raak, dat diezelfde Zampella na een week al geen blijf meer wist met z’n enthousiasme. “Wat een week!”, schrijft hij in een nieuwe blogpost, nadat z’n game na amper zeven dagen al de kaap van 25 miljoen spelers kon overschrijden.

25 miljoen spelers

Dat die gigantische mijlpaal niet dé grote focus van z’n post was, moet Fortnite, PUBG en konsoorten toch een beetje schrik aanjagen. Want Zampella startte zijn relaas niet met zichzelf stevig op de borst te slaan (en laat ons eerlijk zijn, wie zou hem dat kwalijk hebben genomen?) maar wel met een opsomming van wat Respawn nog allemaal in petto heeft voor de nieuwe game. Van een Twitch-challenge, over speciale valentijns-loot tot de start van het eerste seizoen in maart: Apex Legends staat duidelijk nog maar in z’n kinderschoenen en dat maakt alles dat ze nu al hebben bereikt des te indrukwekkender.

“We zijn ook heel enthousiast om aan te kondigden dat sinds afgelopen maandag meer dan 25 miljoen spelers in het spel gesprongen zijn”, stak hij dan toch een pluimpje op z’n hoed. Maar daar hield het niet op. “Tijdens het weekend zijn we op onze piek ook ruim over de twee miljoen gelijktijdige spelers gegaan. Zoals ik zei, wat een week!” Eén woord valt toch op in die zin: ‘ruim’. Een game dat amper zeven dagen uit is en al “ruim” meer dan twee miljoen gelijktijdige spelers heeft, is adembenemend impressionant.

Hype

Dé grote vraag is natuurlijk: waar houdt dit op? Waar eindigt de explosieve groei van Apex Legends? Het antwoord daarop is moeilijk te geven. Veel zal afhangen van de nieuwe dingen die ze gaan blijven implementeren en hoe die gesmaakt worden. Ze zijn dan wel in geen tijd uitgegroeid tot een enorm grote hype, grote concurrent Fortnite houdt die hype al maandenlang in leven (lees hier alles dat je moet weten over Fortnite!).

Gesponsorde artikelen