Hackers zijn er in geslaagd om een Tesla vanuit zichzelf te versnellen naar 135 kilometer per uur. De veiligheid van die auto’s is dus niet gegarandeerd. Business AM sprak met Bart Preneel, professor computerbeveiliging en industriële cryptografie aan de KU Leuven.
Beluister hier het interview met Bart Preneel.
Situatieschets: een Tesla is gehackt, en dat roept vragen op over de veiligheid van die auto’s, stelt Preneel.
Het is zo dat auto’s meer en meer computers bevatten. Moderne wagens hebben honderden computers en die worden gekoppeld aan het internet. Dat was in eerste instantie voor navigatie en entertainment, maar nu ook voor onderhoud op afstand. Eigenlijk is een auto min of meer een rijdende computer aan het worden. Tesla heeft hier een sterke voorsprong in genomen, maar wordt sterk op de hielen gezeten door andere producenten.
De essentie:
- Wat maakt het zo populair om een Tesla te hacken? “Tesla heeft meer connecties en was een van de eerste wagens die updates moest ondergaan. Tevens is Tesla ook een heel aantrekkelijk target, want als je erin slaagt om zo een auto te hacken, haal je de media”, stelt Preneel.
- Een eigenaar van een Tesla kan hier zelf niet veel tegen doen. “Er zullen veel systeemupdates moeten gebeuren. Als er zwakheden gevonden worden, zullen updates de enige oplossing zijn. Hopelijk moet die update niet gebeuren bij vertrek, maar eerder ‘s nachts als de wagen in de garage staat.”
- Hoe kan de producent veiligheid garanderen? “Eerst en vooral moeten ze beginnen bij het ontwerp van de auto. Ze zijn daar ook mee bezig, maar dat vergt een inspanning op lange termijn. De rijdende computers zullen in de toekomst certificaten nodig hebben om de veiligheid te garanderen. Zo kunnen ongevallen op basis van hacks worden belet”, sluit Preneel af.
(nd)