Barbie is al enkele jaren niet enkel meer de slanke, witte, blonde pop. De voorbije jaren werkte het speelgoedmerk Mattel aan inclusiviteit. Zo brachten ze vorig jaar nog poppen op de markt met prothesen en huidaandoeningen. Vanaf nu komt daar dus ook nog de pop met downsyndroom bij.
De eerste Barbie werd uitgebracht in 1959. Toen was het nog een bijna onrealistisch perfecte pop. De voorbije jaren werkte het speelgoedmerk Mattel dan ook aan realistischere en herkenbare poppen op vraag van de klant. Om ervoor te zorgen dat alle kindjes zich herkennen in het speelgoed bracht de fabrikant al poppen met verschillende huidskleuren, maten en accessoires uit. Vanaf deze week staat ook een pop met downsyndroom op dat lijstje.
Oog voor detail
De nieuwe pop moet ervoor zorgen dat alle kinderen zich kunnen herkennen in het speelgoed, verklaarden de Mattel-bazen bij de aankondiging. Ze hebben dan ook samengewerkt met de National Down’s Syndrome Society in de VS en met artsen om de pop correct samen te stellen. De pop heeft kenmerken van een persoon met het syndroom van down zoals een ronder hoofd, een langere romp en kortere benen en amandelvormige ogen.
Wie oog heeft voor detail, merkt op dat ook de accessoires niet willekeurig zijn. Zo heeft het jurkje het patroon en de kleuren die gebruikt worden op Wereld Downsyndroomdag. De ketting staat symbool voor het drievoudige 21ste chromosoom dat alle mensen met downsyndroom hebben. Verder draagt de pop twee enkel-voetortheses die kinderen met Down helpen bij het wandelen.
“Mensen zoals mij”
De nieuwe pop werd gepromoot aan de hand van een video met het Britse model met downsyndroom Ellie Goldstein. “Ik ben zo blij met de nieuwe pop! Diversiteit is belangrijk omdat iedereen het gewoon moeten worden om mensen zoals mij te zien. We mogen ons niet verstoppen”, zegt ze.
Mattel is al enkele jaren bezig met diversiteit. Zo brachten ze vorig jaar al een nieuwe reeks poppen uit met bijvoorbeeld een bril en beugel, huidaandoeningen, prothesen of een fysieke beperking. Ook vorig jaar brachten ze een nieuwe versie van hun allereerste gekleurde pop uit, die debuteerde in 1967. In 2017 bracht het speelgoedbedrijf een pop uit met een hoofddoek geïnspireerd op de schermster Ibtihaj Muhammad die een olympische medaille won. Ondertussen bestaan er poppen met 35 verschillende huidtinten, 97 haarstijlen en 9 lichaamstypes.
De nieuwe pop is bij ons al te koop op Bol.com.