Hoewel het leek dat ons land enorm veel coronabesmettingen en -doden had door een andere manier van tellen door de wetenschappers blijven Europese vakantiegangers ons land zien als een aantrekkelijke en veilige reisbestemming. Dat blijkt uit een onderzoek van Toerisme Vlaanderen. Uit diezelfde bevraging blijkt ook dat de coronacrisis de plannen van veel Nederlanders, Duitsers, Fransen, Zwitsers, Oostenrijkers, Italianen en Spanjaarden zwaar beïnvloed heeft. Dat zegt Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir (N-VA).
Dat de coronacrisis in heel Europa een gigantische impact gehad heeft op de toeristische sector is een understatement. De overheidsinstelling Toerisme Vlaanderen heeft gepeild naar wat de Nederlanders, Duitsers, Fransen, Zwitsers, Oostenrijkers, Italianen en Spanjaarden dit jaar zullen uitsteken. Een ruime meerderheid van de reizigers heeft zijn reisplannen voor de zomer moeten wijzigen. Bijna de helft van de ondervraagden gaf expliciet aan dat te doen uit schrik voor een besmetting met het coronavirus.
Daarnaast blijkt uit het onderzoek ook dat buitenlandse reizigers België wel blijven beschouwen als een aantrekkelijke en veilige bestemming. “De vrees van de toeristische sector was dat we als een high risk-country zouden gezien worden omwille van de coronarapportering”, zei Demir op Radio 1.
Gelijkgesteld met Nederland
Toch doet ons land het lang niet zo slecht. Landen zoals Italië, Spanje en Frankrijk worden momenteel als minder veilig voor toerisme beschouwd door Europeanen. Ons land wordt dan weer op hetzelfde niveau als Nederland ingeschat.
“Onze manier van rapporteren is wat ze is”, zei Demir nog. “Maar vanuit Toerisme Vlaanderen vonden we het belangrijk die goed te duiden naar de buitenwereld. We hebben tijdens deze crisis hoge sterftecijfers gehad, daar moeten we niet over liegen. Maar we zijn niet de hellhole van de wereld. En die boodschap zijn we blijven meedelen in het buitenland. Met succes zo blijkt.”
Meer lokale vakanties
Door de coronacrisis kiezen heel wat Europese vakantiegangers voor een vakantie in eigen land of in een buurland. Daarom wil Demir “gerichte campagnes” lanceren om ons naar Nederland, Duitsland, maar ook naar Wallonië te sturen.
Opvallend: uit het onderzoek blijkt dat mensen vooral naar landelijke en groene bestemmingen willen reizen. “We zien dat het aantal boekingen in groene regio’s opnieuw stijgt, maar in onze kunststeden is de bezetting nog niet wat ze moet zijn”, zegt Demir. “We gaan die met gerichte marketingcampagnes in onder meer Nederland en Duitsland opnieuw op de kaart moeten zetten.”