Left Right
scrollTop top

Belgisch crypto-kunstproject: “Blockchain-technologie heeft bijzonder veel democratisch potentieel”


© Foto door Laurens Bouckaert.

Business AM zocht een Brussels kunstenaarsduo op dat werkt aan een project met cryptotechnologie. De “Crypto Miner Car” moet mensen aan het denken zetten over onderwerpen als energieverbruik en sociale contracten. “Data is de nieuwe olie – de brandstof van de 21ste eeuw. Data-mining is echter enorm belastend voor het milieu. Misschien moeten we dat eens herdenken?”

Het moge intussen duidelijk zijn dat cryptomunten niet alleen meer dat zootje ongeregeld in de marge van de financiële sector inspireren. De blockchain-technologie oefent ook een aantrekkingskracht uit op – onder meer – institutionele beleggers, 9-to-5ers in west en oost, gewone mensen in ontwikkelingslanden en … kunstenaars. De zussen Laure-Anne en Bénédicte Jacobs – samen de LarbitsSisters – behoren tot deze laatste categorie. 

BAM: Vertel eens: wat is precies de “Crypto Miner Car”?

Laure-Anne Jacobs: “Eenvoudig gezegd is het een zelfrijdend elektrisch voertuig. Het vehikel wordt aangedreven door energie die gepuurd is uit de warmterecuperatie van cryptomining. Bij het genereren van cryptomunten wordt namelijk een grote hoeveelheid restwarmte geproduceerd. Die hitte wordt door onze installatie opgevangen en in elektriciteit omgezet.”

BAM: Fascinerend. Wat is de technologie die hierachter schuilgaat?

LAJ: “De afvalwarmte van GPU-eenheden (grafische kaarten) van een cryptominer wordt gerecupereerd en omgezet in elektriciteit. Om dit te doen, maken we gebruik van de ontdekkingen van Thomas Seebeck op het gebied van thermo-elektronica. Seebeck ontdekte dat thermo-elektrische generatoren (TEG) bij blootstelling aan een temperatuurverschil warmte omzetten in energie en elektriciteit produceren. Doel is om dit principe toe te passen op de Crypto Miner Car.”

BAM: Kunt u dat van naaldje tot draadje uitleggen? 

Bénédicte Jacobs: “Het thermo-elektrisch effect is een fysisch fenomeen dat in bepaalde materialen aanwezig is. We gebruiken hierbij de peltiersmodule die de warmtestroom die erdoorheen gaat bindt aan de elektrische stroom die erdoorheen stroomt. Deze module wordt gevoed door een stroom die twee kanten heeft, een koude en de andere warmte.”

“We merkten dus dat dit Seebeck-effect kan worden gebruikt bij het proces van crypto-mining door peltiermodules te plaatsen op GPU’s (grafische kaarten).”

LAJ
: “Centraal in de installatie staat een mining rig, de structuur met de grafische kaarten, voor de ontginning van cryptomunten. De warmte die daarbij wordt gegenereerd, recupereren we voor de aandrijving van de elektrische wagen en zetten we daarmee in als een hernieuwbare energie worden.”

BJ: “Daarbovenop kan het voertuig terugvallen op artificiële intelligentie, waarbij het door deep learning in toenemende mate de capaciteit verwerft om zelf een vooropgesteld traject te vinden en af te leggen. Met behulp van deep learning, gebruik makend van bepaalde algoritmes, kan de auto zichzelf trainen om autonoom een gewenst traject af te leggen.”

“Met Monero ben je je eigen bank”

BAM: Er zijn 4 modules. Er worden dus 4 elektrische wagens voortgedreven via mining (‘proof of work’), als ik het goed begrijp. Dat betekent dat er ook 4 aparte cryptomunten worden gemijnd?

LAJ: “Klopt. De wagens rijden op warmterecuperatie die vrijkomt bij het mijnen van Monero, Ethereum, Litecoin en ZCash.”

BAM: Waarom exact die vier, en geen Bitcoin? 

LAJ: “Bitcoin was … misschien iets teveel voor de hand liggend. De smart contracts op het Ethereum-netwerk (toont op een PC in de werkkamer aan hoe gemijnd wordt op het Ethereum-netwerk, zie foto hierboven) zijn een erg innovatief staaltje tech. Bovendien kan het mining-netwerk van Ethereum voor het mijnen van verschillende andere cryptovaluta’s aangewend worden. Monero is snel, privé en veilig. Met Monero ben je je eigen bank. ZCoin is ook erg gericht op de privacy. Litecoin is bedoeld om als dagelijkse valuta gebruikt te worden, het was één van de eerste klonen van Bitcoin … Elke altcoin heeft zo z’n eigen verdiensten.” 

BAM: Ethereum gaat wellicht over op proof of stake …

BJ: “Inderdaad. Daarom is het wellicht beter dat het project af is voor Ethereum 2.0 er komt (lacht).”

“Sociale implicaties”

BAM: Het project heeft een duidelijke maatschappelijke visie, het is niet l’art pour l’art. Kunt u uw wereldbeeld iets meer toelichten?

BJ: “Een reflectie over eerlijkere, meer morele en transparante technologieën loopt als een rode draad door ons werk. De controversiële man-machine relatie is de drijvende kracht achter onze projecten.”

“In dit project gaan we verder met het verkennen van de impact en implicaties van de digitale economie. We willen dit op een speelse en provocerende manier verkennen en ideeën omkeren om een nieuwe kijk op de technologische mogelijkheden van de toekomst te openen.”

BAM: Dat omkeren van ideeën heeft u al eens eerder gedaan.

BJ: “Met ons vorig project, de BitRepublic, hebben we blockchain-technologie aangewend voor migranten. De basispapieren van migranten die toekwamen in België hebben we vastgelegd (en gegarandeerd) door ze vast te leggen in de blockchain, middels smart contracts. Dat was een heel handige tool voor mensen on the move. Dat – onder meer – is voor ons het democratisch potentieel, zijn de positieve sociale implicaties van de cryptowereld.”

Tentoonstelling:
Crypto Miner Car _ LarbitsSisters
Opening 14/07/2021 – 18h preview
15-23/07/2021 – op afspraak
Gluon Art & Tech Hub
1000 Brussel
Slachthuisstraat 4/6

(jvdh)


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…