‘Belgium’s Got Talent’ brengt België in de ban van de flan: verkoop stijgt en speciale T-shirts te koop

De opvallendste act van ‘Belgium’s Got Talent’ is nu al die van Maxime Pans, die we beter kennen als ‘Flannekesman’. Zijn, zij het mislukte, act lanceerde de #flanchallenge. Die er dan weer voor zorgde dat de flanverkoop de hoogte in schoot en dat er nu zelfs T-shirts zijn ter ere van ‘flannekesman’ Maxime. 

Zoveel mogelijk flans opzuigen binnen de minuut, dat is alles wat je moet doen om de #flanchallenge aan te gaan. Maar dat het allesbehalve makkelijk is, bleek al uit de wereldrecordpoging van Maxime Pans in Belgium’s Got Talent op VTM. Hoewel zijn poging mislukte, is de #flanchallenge nu wel dé trend van het moment. Met stijgende verkoopcijfers voor flans en zelfs T-shirts tot gevolg.

Maxime ‘Flannekesman’ Pans

Hoewel Maxime er in Belgium’s Got Talent niet in slaagde om de 24 flannekes binnen te houden en daarom ook niet kon verder gaan in de wedstrijd, kijkt hij positief terug op zijn ervaring.

“Ik nam deel aan Belgium’s Got Talent omdat ik ook echt het gevoel heb dat het echt een talent is. Niemand heeft ooit eerder zoveel flannekes opgezogen in zo’n korte tijd. Dus ik heb het officieuze wereldrecord te pakken”, laat Maxime Pans weten aan newsmonkey. Hij beseft ook zelf dat het een moeilijk talent is om mee door te stoten in het programma. “Ik zou niet weten wat ik de volgende afleveringen zou hebben gedaan.”

Verder hoopt Maxime dat zijn deelname andere mensen met een bijzonder talent aanzet om deel te nemen aan Belgium’s Got Talent. “Je ziet in de wedstrijd veel mensen die goed kunnen zingen of dansen, maar het zou leuk zijn als er ook andere, specialere talenten aan bod zouden komen.”

In de ban van de flan

Maxime riep tijdens zijn deelname de mensen ook op om deel te nemen aan de zogenaamde #flanchallenge en het zelf eens te proberen. En die oproep legde geen windeieren, overal circuleren filmpjes van mensen die de uitdaging aangaan en ook de verkoop van flans schoot de hoogte in.

Bij supermarktketen Lidl steeg de verkoop van de zoete dessertjes zelfs met zeven procent. “We hebben nog nooit zoveel flans verkocht in een week tijd. Dit is echt zeer uitzonderlijk”, liet Isabelle Colbrandt van Lidl weten aan Het Laatste Nieuws. “Daarop hebben we beslist om het product tijdelijk in promotie te zetten.”

Maxime zelf is ook onder de indruk van de rage. “Ik had niet verwacht dat het zo’n hype zou worden”, zegt de trotse Flannekesman. “Het is leuk om iedereen de #flanchallenge te zien doen. Ik kan niet naar alle filmpjes kijken, maar ik hoop dat er nog meer mensen de uitdaging zullen aangaan.”

T-shirts

De rage is ondertussen zo ver gevorderd dat er zelfs T-shirts zijn. Het Gentse kledinglabel 9K bracht recent T-shirts op de markt ter ere van de Flannekesman en Gentenaar Maxime Pans.

Op het T-shirt staat, hoe kan het ook anders, een flanneke. Met daarboven het woord Flan, maar wie goed kijkt, kan zien dat er eigenlijk Flanders staat. Hét perfecte T-shirt dus voor onze Vlaamse flantrots. En ook Maxime zelf is er tevreden mee.

“Ik vind die T-shirts echt de max. Ik heb er zelf ook één, die ik soms draag. Met dat T-shirt word ik sneller herkend.” Maxime geeft aan dat hij nog niet vaak herkend wordt. “Maar mijn vrienden wijzen anderen er wel vaak op. ‘Herken je hem niet?’, vragen ze dan. En dan herkennen de mensen me meestal wel.”

Maxime en zijn flannekes-T-shirt:

Je kan het T-shirt kopen op de website van 9K voor 30 euro:

Meer
Lees meer...