Nieuwe betaaltechnologie van Snoop Dogg naar H&M en AS Adventure in België: ‘Koop nu, betaal later’

Betaalbedrijf Klarna, dat met rapper Snoop Dogg een bekende aandeelhouder aan boord heeft, is vanaf nu ook actief in België en Nederland. In ons land werken onder meer H&M en AS Adventure samen met Klarna om hun betalingen af te handelen.

Het Zweedse fintechbedrijf zag het levenslicht in 2005 en profileert zich als online betalingsverwerker. Klarna staat online winkels in 17 landen bij om hun transacties af te handelen. Vorig jaar was Duitsland de grootste markt voor het bedrijf, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De bekendste aandeelhouder is Calvin Broadus – Snoop Dogg – die via zijn investeringsfonds Casa Verde Capital een aandeel heeft in Klarna.

Klarna is geen betalingsverwerker die te vergelijken valt met pakweg PayPal. ‘Gebruikers van onze applicatie moeten zich op geen enkel moment registreren. Een wallet (een online portefeuille, red.) gebruiken we ook niet, want de betaling verloopt via gekende kanalen, zoals Bancontact, Visa, Mastercard, en ga zo maar door’, zegt Wilko Klaassen, directeur voor België en Nederland bij Klarna.

‘Smooth shopping’

Hoe werkt het dan wel? Klarna heeft samenwerkingen met verschillende partners, hoofdzakelijk kledingmerken. Wie online iets koopt, kan ervoor kiezen om de betaling via Klarna te regelen. ‘We staan voor smooth shopping en willen de klanten vertrouwen inboezemen om online te kopen. Daarom krijg je bij ons 21 dagen de tijd om te betalen. Je kan producten die niet aan je verwachtingen voldoen dus retourneren zonder dat het geld ooit van je rekening gaat’, stelt Klaassen.

Maar betekent dat dan geen risico voor het bedrijf, horen we u denken. ‘Dat is zeker een risico’, zegt de directeur met een glimlach. ‘We kunnen ook klanten weigeren. Hoe we dat doen zonder concrete identiteitsgegevens? Data uit de applicatie. Onze analisten in Zweden proberen bij elke aankoop het profiel van de klant te achterhalen. Onze software kan inschatten welke financiële risico’s er bestaan als we een bepaalde aankoop toestaan. Zoals je ziet aan onze jaarcijfers, zijn we daar best goed in’, stelt Klaassen.

Eén keer rode cijfers

De financiële track record van Klarna is inderdaad behoorlijk indrukwekkend. Met uitzondering van 2019 kunnen de Zweden al sinds het ontstaan jaarlijks positieve cijfers voorleggen. ‘Dat ene verliesjaar kwam er door de stevige investeringen die we gedaan hebben om nieuwe markten aan te boren’, weerlegt Klaassen. Concreet ging het om een verlies van 113 miljoen dollar op een omzet van 739 miljoen dollar.

Vanaf nu is het in België mogelijk om met Klarna af te rekenen bij winkelketen AS Adventure en confectiegigant H&M, die overigens een van de investeerders is. ‘Op onze andere markten hebben we partnerschappen met Zara, Ikea, Superdry, Abercrombie, Hollister, Adidas, Nike, Samsung, Sonos, Ray-Ban’, geeft de Nederlander enkele voorbeelden. ‘Het is kwestie van weken of hoogstens enkele maanden voor deze merken ook in België beschikbaar zullen zijn.’

Meer
Lees meer...