De jaarcijfers van de Franse groep Bic, vooral bekend van zijn balpennen, illustreren hoe ingrijpend onze nieuwe coronagewoonten ons aankoopgedrag beïnvloeden.
Bic zag zijn omzet in 2020 met 16,5 procent kelderen, tot 1,63 miljard euro. De afdeling papierwaren kreeg de zwaarste klappen, maar ook de twee andere divisies – scheergerief en aanstekers – boerden achteruit.
1/ Thuiswerk doet minder scheren
Wat andere producenten als Unilever al vaststelden, wordt bevestigd door Bic: de Europese verkoop van scheerproducten daalde in 2020 met circa 10 procent. Ook elders in de wereld kromp de scheermarkt.
Door het veralgemeende thuiswerk slaan mannen al eens een scheerbeurt over. Maar ook vrouwen hebben hun badkamergewoonten gewijzigd en hadden wat minder aandacht voor epilatie en andere beautyklusjes. “Werken op afstand leidde tot een afname van de scheerfrequentie bij mannen, terwijl ons productassortiment voor vrouwen last had van een afname van schoonheidsrituelen”, zegt Bic.
De Franse groep verwacht geen spectaculaire comeback van scheergerief in 2021. Voor Europa zit er hoogstens een lichte omzetstijging in, zeggen de prognoses van Bic. Het “nieuwe normaal” dwingt ons om met innovaties te komen om de verkoop op te krikken, erkent het bedrijf.
2/ Papierwaren onder de druk, kleurstiften in de lift
Werken en leren op afstand slaan ook een gat in Bics divisie papierwaren. De verkopen voor schrijfgerei liepen terug, omdat de bestellingen van bedrijven en scholen tegenvielen en digitale communicatie bij zowel ouders als schoolgaande jeugd in de lift zit. Er is wel een grote uitzondering: de verkoop van kleurstiften en afgeleide producten zat vorig jaar in de lift. “Door de toename van artistieke en creatieve activiteiten, wat we in verscheidene delen van de wereld vaststellen”, is Bics uitleg.
Bic gaat zijn aanbod op beide vlakken aanpassen. Er komt meer focus op digitale schrijfgadgets, nadat de groep eind vorig jaar Rocketbook kocht. Dat jonge techbedrijf maakt onder meer digitale schrijfboekjes die met de cloud verbonden zijn. En ook het creatieve aanbod krijgt prioriteit, als een van de weinige groeimarkten in papierwaren. Dat gaat niet alleen over kleurstiften voor kinderen, maar ook over tattooproducten voor volwassenen.
3/ Topper in de verkoop: aansteker voor barbecue
De derde grote divisie van Bic, aanstekers, kende eveneens een slecht jaar. Dat komt volgens het bedrijf vooral omdat rokers minder naar de buurtwinkel gingen en omdat die buurtwinkels zich meer op voeding en hygiëne gingen richten.
Maar ook in dit segment zijn er enkele opvallende uitzonderingen die onze nieuwe gewoonten illustreren. De aanstekers voor in de keuken verkochten goed, net als de aanstekers voor barbecues. Bic wil zich daarom minder richten op rokers, en meer op de levensmomenten thuis, zoals ook blijkt uit onderstaande slide uit een strategische presentatie.