De Nederlandse webwinkel Bol.com heeft sinds donderdag een website waarop het alle Belgische handelaars die actief zijn op het platform bundelt. Zo moeten ze makkelijker vindbaar worden nu ze gesloten zijn. Open Vld waarschuwt voor “het gevaar dat Bol onredelijke marktmacht verwerft“.
Op de website winkelindebuurt.bol.com staat een kaart van België met een overzicht van alle winkels per categorie. Wanneer u doorklikt, komt u op de Bol-pagina van die winkel terecht. “We willen het zo makkelijker maken voor consumenten om lokale handelaars een hart onder de riem te steken”, zegt het bedrijf in een mededeling.
Daarnaast begint Bol ook met de website startenmetonlineverkopen.be om extra handelaars aan te trekken. Er zijn vanaf 26 november gratis webinars, praktische tips en live Q&A’s te vinden, geleid door stand-upcomedian Kamal Kharmach. Belgische bedrijven die al via Bol verkopen, maar nog te weinig extra omzet genereren, kunnen zich kosteloos laten bijstaan door Belgische adviesbureaus.
“Geen goed toekomstmodel”
Open Vld-parlementslid Maurits Vande Reyde waarschuwt voor mogelijke nadelige gevolgen. “Natuurlijk is iedereen vrij om te ondernemen met Bol.com als partner”, zegt hij. “Maar lokale winkels die met hen in zee gaan, zijn wel aan heel wat voorwaarden gebonden. Zo moeten ze ongeveer dezelfde service als de webwinkel aanbieden en de laagst mogelijke prijs zetten. Ze mogen in hun fysieke winkel ook geen andere prijs aanbieden dan op Bol.com. Het risico bestaat dat Bol.com zo onredelijke marktmacht verwerft en zelf de prijzen kan bepalen van onze Vlaamse retail. Dat is geen goed model voor de toekomst.”
Vande Reyde haalde al eerder uit naar het “misbruik van Vlaamse winkeliers door Bol”.