Brieven uit Whitechapel

Gezelschapsspelen spelen zit weer duidelijk in de lift. Clubs komen als paddestoelen uit de grond en nieuwe spelen komen bijna dagelijks op de markt. Tijd om er eens een pareltje uit te halen.’Brieven uit Whitchapel’ gaat over Jack the Ripper. Terwijl Jack elke nacht een moord pleegt, zoeken de agenten samen naar Jack en zijn schuilplaats. Zullen zij er in slagen om Jack voor het einde van de 4 te nacht te arresteren?

‘Brieven uit Whitechapel’ wordt uitgegeven door 999games en werd bedacht door Mari & Santopietro. Zij geven oa de klassiekers ‘Kolonisten van Catan’ en ‘Carcassonne’ uit. Het is een spel voor 2 tot 6 spelers. Alhoewel ik zelf 4 een maximum vind.

Het verhaal

Het verhaal speelt zich af in 1888 in de Londense buurt Whitechapel. Jack the Ripper vermoordt er in 4 nachten 5 prostituees. Kunnen de agenda Jack op tijd stoppen en vinden?

Spelverloop

Het spel wordt gespeeld in 4 nachten. 1 iemand speelt Jack the Ripper, terwijl de anderen samen de agenten zijn. 

Om te beginnen gaat Jack een schuilplaats kiezen. Dit is een van de cijfers op het bord. Het bord is trouwens een weergave van Londen. Op deze plaats moet Jack altijd terug zijn tegen het einde van de nacht. Vervolgens legt diegene die Jack speelt een wit schijfje op elk rood cijfertje. 5 van deze schijfjes hebben op de keerzijde een rode stip staan. 3 schijfjes zijn volledig wit. Op een van de plaatsen met een schijfje met een rood stipje zal deze nacht een moord gebeuren. Maar waar de mogelijke slachtoffers gaan vallen weten de agenten nog niet. Zij moeten eerst 7 zwarte schijfjes op het spelbord leggen. 5 van deze schijfjes hebben een corresponderend kleur van een de agenten op de keerzijde. 2 schijfjes zijn volledig zwart. Zo weet Jack ook niet waar de agenten mogelijks komen te staan. Wanneer alles op zijn plaats ligt worden de witte schijfjes vervangen door prostitueepionnen. Dit zijn nu de 5 mogelijke plaatsen waar een moord zal gebeuren. Maar Jack is niet verplicht om onmiddellijk een moord te plegen. Hij kan 5 keer passen. Telkens wanneer hij past mag hij als ’tegenprestatie’ een van de zwarte schijfjes omdraaien om zo te weten waar de agenten gaan staan. De agenten mogen dan in ruil de prostituees een cijfertje verzetten. Ze mogen echter niet onmiddellijk naast een agent komen te staan.

Wanneer Jack beslist om een moord te plegen, vervangt hij een van de pionnen door een rood doorzichtig schijfje. Alle andere witte pionnen worden van het bord gehaald en de zwarte schijfjes worden vervangen door de agenten. De jacht op Jack kan beginnen.

Jack verplaatst zich altijd via de cijfers op het bord, terwijl de agenten zich verplaatsen via de zwarte vierkantjes op het bord. Zij mogen zich per beurt 2 zwarte vierkantjes verplaatsen. Jack mag zich altijd maar een cijfertje per beurt verplaatsen. Toch heeft hij een aantal ‘escapes’. Zo bezit hij 3 koetsen en 2 lantaarns voor de eerste nacht. Per nacht daalt het aantal ‘escapes’, waardoor het voor Jack steeds moeilijker wordt om zich sneller te gaan verplaatsen. Via de koetsen kan hij zichzelf 2 cijfers in 1 beurt verplaatsen. Met een lantaarn kan hij door een volledige blok lopen. In maximum 15 stappen moet Jack thuis zijn. Ondertussen gaan de agenten over naar een onderzoek of een verdachtmaking. Per agent die zich heeft verplaatst heb je de keuze uit deze 2 opties. Bij een onderzoek vraag je aan Jack of hij in de afgelopen nacht op een van de omliggende cijfers is geweest. Indien Jack daar geweest is (of zelfs staat, maar dat moet hij niet zeggen) legt hij een geel doorzichtig schijfje op het bord. Wanneer de agenten zeker zijn dat Jack op een bepaald cijfer staat, dan spreken ze een verdenking uit. Indien Jack effectief op dat aangrenzend cijfertje staat, verliest hij onmiddellijk het spel. Indien hij er niet is, is de beurt voor deze agent voorbij. Zo sluit het net zich meer en meer rond Jack, tot hij uiteindelijk zegt: ‘aangekomen’. Dan verwijdert hij onmiddellijk alle gele schijfjes van het bord en kan de volgende nacht en moord gebeuren. Om het allemaal nog wat moeilijker te maken mag hij tijdens de derde nacht zelfs 2 moorden plegen.

Wanneer Jack de vierde nacht veilig thuis aankomt, is hij gewonnen. Als hij echter niet op tijd thuis is, of tegen dan gearresteerd is, verliest hij het spel en winnen de agenten.

Mijn oordeel

Een superverslavend spel dat je best met niet teveel spelers speelt. Hoe minder spelers er spelen, hoe moeilijker het is voor Jack om informatie te horen van de agenten, en hoe meer er wordt samengewerkt.

Het is niet altijd eenvoudig om te winnen als Jack, maar dit maakt het net des te uitdagender om te doen.

De kwaliteit van het spel is zeer goed en mooi.

999games heeft ook voor dit spel een uitleg online geplaatst. Wie speelt er vanavond Jack?