Artieste Caroline Vermeir (beter bekend als Studio Caro) is freelance visual artist, wij hadden het met haar over corona, thuiswerken en digitaal tekenen

Nu het derde seizoen van Westworld op Telenet Play van start gegaan is en er toch wat extra tijd in onze agenda is vrijgekomen zijn we afgelopen week gewoon helemaal opnieuw aan de reeks begonnen en dat heeft één ding bewezen: ook voor een tweede kijkbeurt blijkt Westworld uitermate geschikt. Designer en illustrator Caroline Vermeir – bekender als Studio Caro – maakte voor Telenet een poster ter ere van het derde seizoen. Studio Caro maakt ook heel wat werk rond series en films en dus was onze interesse gewekt. Maar voor we ’t daarover hebben toch even polsen hoe het met haar gaat in deze tijden.

Caroline Vermeir: Als corona al een positief bijeffect heeft, dan is het wel dat mensen dat beginnen vragen aan elkaar. Ook in mijn professionele contacten krijg ik nu regelmatig de oprechte vraag “Hoe gaat het met je?”

Caroline Vermeir/Studio Caro – foto door Ellen Claes.

Verder is voorlopig hier alles onder controle. Ik heb een wekelijkse vaste opdracht voor De Morgen en aangezien kranten gewoon nog blijven verschijnen loopt ook dat werk gewoon door. Wel heb ik angst voor toekomstige opdrachten. Dit jaar waren er voor mij een paar grote kansen, binnenkort zou ik bijvoorbeeld op een conferentie mogen gaan spreken over mijn werk en ik zou ook een uur op de radio komen: dat zijn nu dingen die vervallen of opgeschoven worden, waardoor ik kansen om aan mijn naambekendheid te werken zie verdampen. Op lange termijn zou dat wel een effect kunnen hebben. Waar ik nu nog ontzettend naar uitkijk is een groepsshow van Alternative Movie Posters in Londen met een nieuwe poster voor Back To The Future.

Ik merk in mijn omgeving dat heel wat mensen nu moeite hebben met het thuis werken. Was dat iets dat jij al gewend was, als zelfstandig tekenaar?

Vermeir: Ja, de laatste vijf jaar heb ik voornamelijk van thuis uit gewerkt. Ik heb ook al wel als freelancer ter plaatse in bedrijven gewerkt, maar meestal is mijn thuis toch mijn uitvalsbasis. Ik heb ook eens geëxperimenteerd met co-working spaces, maar het is toch gebleken dat ik dat niet erg leuk vond.

Kan je goed de grens trekken tussen privé en werk of zijn creatievelingen toch een beetje altijd aan het werk?

Vermeir: Toch eerder het tweede, denk ik. Ik zit niet altijd aan m’n computer, maar in m’n hoofd ben ik wel altijd aan het werk. Ik voel dat niet aan als een probleem, het betekent voor mij vooral dat ik geen moeite heb om creatief te zijn.

Digital paintings

Laten we ’t dan eens over je werk hebben. Weet je nog hoe je met digitaal tekenen begonnen bent?

Vermeir: Exact weet ik het niet meer, maar ik weet wel dat ik zeventien was en absoluut niet graag naar school ging. Daardoor bracht ik veel tijd op internet door, waar ik ben beginnen experimenteren met digitale tekentablets. Dat is nu dus al meer dan tien jaar geleden. Mijn papa is ook kunstschilder dus schilderen en tekenen heb ik nooit iets vreemd gevonden. Maar waar hij eerder de klassieke schilderkunst aanhangt – stillevens en portretten vooral – werk ik toch graag meer illustratief. Op een bepaald moment heb ik mezelf dan een iPad PRO gekocht zodat ik letterlijk overal kon tekenen.

Poster van Studio Caro voor het derde seizoen van Westworld.

Je hebt nu voor Telenet een poster van Westworld gemaakt om de start van het nieuwe seizoen te vieren. Kijk je zelf ook veel naar films en series?

Vermeir: Ja, ik kijk wel veel denk ik. (lacht) Ook al geldt daar ook weer; ik kan me er niet makkelijk bij ontspannen. Ik kan me moeilijk concentreren op wat er gebeurt omdat ik de hele tijd naar kleur, licht en sfeer kijk en eigenlijk voortdurend een soort van technische analyse aan het maken ben.

Is Westworld zelf ook één van je favoriete series?

Vermeir: Ik heb de serie jammer genoeg nog niet kunnen zien, maar ik heb wel een uitgebreide beeldanalyse gedaan om deze poster te kunnen maken. Ik heb ook een volledige aflevering bekeken en de beelden spreken me ontzettend aan. Het ziet er knap uit. Het staat ergens bovenaan m’n lijstje om in zijn volledigheid te verslinden!

Je maakt elke week ook een portret voor De Morgen voor Uitkijkpost van Joël De Ceulaer. Dat zijn vaak mensen met echte karakterkoppen, zoals Luc Tuymans of Dirk De Wachter.

Vermeir: Omdat het portret dus bij een rubriek hoort kies ik niet zelf wie ik daar afbeeld, maar ik hou wel van die grote variëteit aan mensen en gezichten. Daarbij hou ik vooral van de echte karakterkoppen, zoals je zegt, van die gezichten die je uit de duizend herkent.

Back To The Future

Je maakt ook official licensed artwork voor Back To The Future, dat wil zeggen dat je je werk is goedgekeurd door Steven Spielberg.

Vermeir: Misschien niet door Spielberg zelf, maar toch op z’n minst door iemand uit z’n bedrijf. (enthousiast) Je moet weten: Back To The Future is mijn absolute lievelingsfilm dus dat ik daar nu officieel werk rond mag maken, dat vind ik soms nog altijd moeilijk te bevatten. Ik heb de mail nog altijd en soms ga ik eens terug kijken. (lacht)

Wat vind je zelf je sterkste kanten als artieste?

Vermeir: Ik vind het moeilijk om over mezelf te zeggen, maar ik vind wel dat ik een grote variëteit in m’n werk leg. Ik beheers verschillende skills, de ene keer schilder ik, een andere keer vertrek ik van 3D. Zelf vind ik dat een groot voordeel.

Ik vind ook van mezelf dat ik heel flexibel ben. Ook nu in heel onzekere tijden verlies ik m’n focus niet en doe ik wat gedaan moet worden, ook al weet ik niet wat de toekomst brengen zal. Ik kan behoorlijk goed presteren onder druk.

Tot slot: mensen hebben in het beste geval nu heel wat extra tijd om series en films te kijken. Welke drie films of series zou jij als tip meegeven?

Vermeir: Sowieso Back To The Future. Ik zei het al: dat is m’n favoriete film aller tijden dus die staat in elk tiplijstje. (lacht) Zelf vind ik het in deze tijden ook heel interessant om naar een serie als Black Mirror te kijken. Ik geef toe dat je ertegen bestand moet zijn, want je wordt er niet meteen vrolijker van, maar alles wat er vandaag gebeurt geeft je wel weer een nieuwe manier van kijken. Als tegengewicht zal ik dan ook nog een komische tip meegeven: ik bekijk Black Books geregeld opnieuw. ’t Is een briljante komische reeks van Dylan Moran die zich in een geheel andere werkelijkheid lijkt af te spelen: experimenteel en absurd, maar briljant.

De drie seizoenen van Westworld zijn terug te vinden via Play van Telenet. Het derde seizoen is in volle gang en wordt elke week van een nieuwe aflevering voorzien.

Gesponsorde artikelen