Coca-Cola verandert reclame in Hongarije: ‘Love Revolution’ botst op protest Orban

Coca Cola Love Revolution Poster

In Hongarije is opschudding ontstaan nadat Coca-Cola er een inclusieve reclampecampagne lanceerde. De anti-holebi-regering van premier Orban protesteerde ertegen, nu heeft Coca-Cola de campagne stopgezet. Volgens Coca-Cola is het een natuurlijke tweede fase van de advertenties.

Summer of Love: da’s de slogan waarmee Coca-Cola dit jaar uitpakt op de festivals in heel Europa. Ook op Sziget, het weeklange festival in de Hongaarse hoofdstad Boedapest, hingen overal posters met de bekende contour-flesjes en kussende, knuffelende, lachende koppels. Waaronder ook een homokoppel: dat was niet naar de zin van premier Viktor Orban.

Orban: “Geen homofilie promoten”

Hij en zijn Fidesz-partij noemden de campagne provocerend en vonden dat die “homofilie promootte”. Dat vonden ze bij Coca-Cola niet zo erg: het bedrijf reageerde dat de slogan voor Sziget specifiek dit jaar inderdaad ‘Love Revolution’ is. “Gelijkheid en diversiteit zijn deel van onze kernwaarden. Dat die kernwaarden niet in het partijprogramma van Fidesz staan, mag niet verbazen.

Intussen is de campagne echter acuut stopgezet. Volgens criticasters zijn de foto’s met het kussende koppel weggehaald omdat Fidesz, de partij van Orban, om een boycott had gevraagd. Maar volgens Coca-Cola gaat het gewoon om een volgende stap in de campagne.

Regenboogflesjes

De foto’s met de koppels zijn plotsklaps uit het straatbeeld verdwenen, maar in de plaats kwamen gigantische regenbogen. Ook op Sziget zelf zal je geen gewone Coca-Cola-flesjes kunnen krijgen. In plaats daarvan zijn er de bekende flesjes met een regenboogdesign, exclusief voor Sziget.

Aangezien de flesjes ook niet vannacht gemaakt zijn, lijkt het er inderdaad op dat Coca-Cola gewoon een volgende fase is ingegaan. De timing past ook, met de start van het festival in gedachten. Toch vraagt een enkeling zich af of de frisdrankengigant niet geplooid is voor de druk van Fidesz. Dat lijkt onwaarschijnlijk: zo’n immense machine als Coca-Cola trekt zich eerder weinig aan van één partij in een vrij klein land.

“Strijd gewonnen”, volgens Orban, maar niet de rest van de wereld

Orban zelf daarentegen lijkt er wel van overtuigd dat hij een overwinning behaald heeft. “We hebben dit gevecht gewonnen. De strijd gaat verder! Coca-Cola moet een eind maken aan de LGBTQ- propaganda in Hongarije.” Juist ja. Intussen loopt de helft van Sziget rond met een regenboogvlag in de handen.

Gesponsorde artikelen