Comeback LOONA uitgesteld na boycot door fans

De K-popgroep LOONA zou op dinsdag 3 januari 2023 hun zesde EP ‘[0]’ uitbrengen. Maar fans besloten al snel om die comeback te boycotten. Er werden amper albums in voorverkoop verkocht en ook de posts op sociale media kregen niet de gehoopte aandacht. Daarom grijpt het agentschap BlockBerryCreative nu in.

De comeback van LOONA, die gepland stond voor dinsdag 3 januari 2023 is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Het agentschap BlockBerryCreative laat in het statement weten dat het zo gehoor geeft aan de kritiek van fans. Orbits, de fans van LOONA, besloten namelijk om het album te boycotten nadat er informatie uitlekte over de werksituatie van de leden van de groep.

Vertrek Chuu

In november liet het agentschap BlockBerryCreative in een statement weten dat Chuu niet langer deel uitmaakt van de groep LOONA. De zangeres zou uit de groep gezet zijn omdat ze “agressieve taal gebruikte en haar macht tegenover de stafleden misbruikte”. Volgens het agentschap toonde onderzoek aan dat dit het geval was en konden ze niet anders dan het lid uit de groep zetten.

Veel fans geloofden hier echter niets van en vermoedden dat het ontslag van Chuu te maken had met een rechtszaak die de zangeres eerder dit jaar aanspande tegen het agentschap. Daarbij zou ze deels haar gelijk gehaald hebben, waardoor ze slecht behandeld werd door het agentschap en uitgesloten werd van bepaalde activiteiten. Zo ging Chuu eerder dit jaar niet mee op wereldtournee met de rest van de groep. Nieuwe details bevestigen dit verhaal.

“Onhoudbaar contract”

Het Zuid-Koreaanse medium Dispatch kreeg toegang tot documenten waarin heel wat meer duidelijk werd. Zo zouden de leden van LOONA werken onder een onhoudbaar contract waardoor ze meer verlies lijden dan geld verdienen. Het contract stelt zo dat 70 procent van de inkomsten die de groep binnenhaalt rechtstreeks naar het agentschap gaat en de overige 30 procent naar de artiesten zelf. Maar wat kosten betreft wordt alles 50-50 gedeeld. Dat heeft dus tot gevolg dat de meisjes in het geval van een status quo meer moeten betalen dan ze binnenhalen en dus verlies maken. 

Volgens berekeningen van Dispatch zouden de meisjes daarom elk zo’n 200 miljoen won (147.000 euro) schulden hebben bij BlockBerryCreative. Chuu daarentegen heeft geen schulden bij het agentschap. Dat zou het gevolg zijn van de rechtszaak die zij eerder dit jaar aanspande tegen het agentschap. Daardoor kreeg ze meer kansen om solowerk te doen, zoals reclamespotjes en fotoshoots. Daarnaast krijgt Chuu sindsdien ook 70 procent van de inkomsten en gaat 30 procent naar het agentschap. Zo kon ze zo’n 220 miljoen won (161.800 euro) kon verdienen. 

Echte reden vertrek Chuu

Dispatch nam ook contact op met Chuu zelf en kwam zo de echte reden van haar vertrek te weten. De zangeres kreeg een discussie met het agentschap op 9 juni 2022. Tijdens een videogesprek met een fan toonde Chuu toen een kort fragment van de choreografie van een nummer dat nog niet uit was. Het agentschap was hier niet over te spreken en nam contact op met de moeder van Chuu. Chuu stuurde vervolgens een screenshot terug naar het agentschap met de boodschap: “Hahahahahah, gaan jullie je nu echt druk maken over deze spoiler van één seconde?”. Op dat moment maakte Chuu ook duidelijk dat ze geen deel meer wilde uitmaken van de comeback.

Daarnaast laat Chuu ook weten dat ze inderdaad in een strenge toon praatte. Ze deed dat omdat ze anders niet serieus genomen werd. “Ze behandelden me als een klein kind. Ik had het gevoel dat ze op me neerkeken. Ik moest met een strenge toon praten, zodat ze naar me luisterden. Maar ik weet dat ik wel eens over de schreef ben gegaan. Ik ben ook maar eens mens, ik maak fouten.”

Boycot comeback

Kort na het afscheid van Chuu volgde het nieuws dat negen van de overgebleven elf leden van LOONA ook een rechtszaak hadden aangespannen tegen het agentschap. BlockBerryCreative ontkende dat echter en sindsdien is er niets meer over gezegd. Niet veel later volgde wel de aankondiging van een nieuwe comeback van LOONA. Het album ‘[0]’ zou verschijnen op dinsdag 3 januari 2023. En hoewel nieuwe muziek leuk nieuws zou moeten zijn voor fans, besloten die al snel om het album te cancellen.

Online riepen de fans van LOONA massaal op om het album niet te kopen en niet naar de muziek te luisteren op Spotify of YouTube. Daarnaast werd ook opgeroepen om de accounts van LOONA en BlockBerryCreative te ontvolgen op sociale media. 

De actie miste z’n effect niet, want in de eerste 20 uur waarin het album te bestellen was via Ktown4u, werden er amper 93 exemplaren gekocht. Bij het vorige album van LOONA, ‘Flip That’, ging het in die tijd al om meer dan 5.000 bestellingen. Na 111 uren ging het om 227 verkochte albums, vergeleken bij 10.000 bij ‘Flip That’. Ook de videoteaser voor het album moest het met heel wat minder views doen dan gewoonlijk. 

Uitstel album

En nu volgt het nieuws dat de comeback voor onbepaalde tijd uitgesteld wordt. “Nadat we de opinies van velen, waaronder Orbits, hoorden, hebben we besloten dat de comeback van LOONA zinloos zou zijn zolang de bekommernissen over de omstandigheden van de leden nog niet zijn opgelost. Daarom hebben we besloten om de release van het album ‘[0]’ voor onbepaalde tijd uit te stellen.”

BlockBerryCreative maakte dat nieuws bekend in een statement, waarin het ook meer uitleg gaf over het plotse vertrek van Chuu en de informatie die door Dispatch gedeeld werd. Het agentschap legt uit dat het debuutproject van LOONA, waarbij de leden van de groep al aan het publiek werden voorgesteld aan de hand van soloalbums, heel wat geld heeft gekost. “Het was als klein/middelgroot bedrijf niet makkelijk om deze kosten te maken, maar we hielden vol omdat we geloofden dat we deze kosten zouden kunnen terugverdienen. Vanaf het begin was het een haast onmogelijke taak om LOONA winstgevend te maken. Daarbij moesten er investeringen vanuit het agentschap gemaakt worden en moesten de leden ons vertrouwen zonder dat we hen konden beloven dat we ooit break-even zouden zijn. Het was een roekeloze uitdaging voor een klein bedrijf dat op veel vlakken tekort schoot, maar dit jaar – zes jaar na het eerste debuutproject – begonnen we eindelijk een sprankeltje hoop te zien.”

Chuu

Tot slot gaat BlockBerryCreative ook dieper in op de situatie met Chuu. “Het is logisch dat er in een grote girlgroup een lid is dat populairder is bij het publiek. We wilden haar dan ook de kans geven om haar eigen carrière uit te bouwen. Hoewel we hoopten dat de groep samen verder kon gaan, veranderde het gedrag van een voormalig lid. Daardoor gingen we akkoord met nieuwe voorwaarden in haar contract om zo LOONA als groep te beschermen. Maar zoals iedereen ondertussen weet, hebben we een spijtige beslissing moeten maken.”

Op het einde van het statement belooft het agentschap dat ze hun best zullen doen om samen met de leden van LOONA hun droom te bereiken. Daarbij vragen ze ook aan de fans om hen daarbij te steunen.

Stem hier op jouw favoriete K-popnummers van 2022!

Meer
Lees meer...