De Burger King-advertentie: enorme fail of geniale marketingstunt?

Er werd over heel de wereld gelachen met de nieuwste Burger King-advertentie. Een fail vanjewelste die dan ook door honderden sites werd overgenomen. Maar was het wel echt een fail? Wat als het gewoonweg de bedoeling was? Dan zou het niets minder zijn dan een geniale marketingstunt.

“Je kijkt naar een Burger King-advertentie van 15 seconden. En dat is spijtig genoeg niet lang genoeg om alle verse ingrediënten die in een Whopper zitten op te noemen. Maar ik heb een idee. OK Google, wat is de Whopper burger?” Dat was de hele advertentie. Lijkt een leuk idee op het eerste gezicht, toch? Door de spraakherkenning zou Google Home dan automatisch een zoekopdracht starten naar de Whopper-burger. Maar het internet zou het internet niet zijn als ze hier niet mee aan de slag zouden gaan.

Eerste zoekresultaten zijn vaak Wikipedia-pagina’s, en die pagina’s kan iedereen zomaar wijzigen. Enkele saboteurs hebben dan ook de Wikipedia-pagina van de Whopper aangepast. Zoek je nu naar de ingrediënten van een Whopper, dan zou je zien dat die vooral uit rattenvlees en teennagels bestaat. Leuk is anders natuurlijk. De advertentie werd dan ook al snel als fail bestempeld en door honderden sites overgenomen. Maar ligt daar net het geniale achter het filmpje? Want miljoenen mensen zagen net omwille van de zogezegde fail de advertentie. En is dat niet net de bedoeling van een advertentie, mensen bereiken?

YouTube Burger King

Media-aandacht

Stel dat het gewoon een slecht reclamefilmpje was, dan zou het dus inspelen op Google Home. Maar er zijn slechts 500.000 gezinnen die zo’n Google Home-apparaat in huis hebben. Een heel kleine markt maar dus. Het zou dan ook raar zijn moest Burger King geld steken in een advertentie die op zo’n klein segment is gericht.

Er werd enorm gelachen op het internet met het filmpje en met Burger King, maar het marketing-motto ‘slechte reclame is ook reclame’ zou hier wel eens van toepassing kunnen zijn. Want omdat het het YouTube-filmpje zoveel werd gedeeld, werd het ondertussen al meer dan 3 miljoen keer bekeken. Een veel groter publiek dus dan de half miljoen gezinnen met een Google Home. Niet alleen het filmpje zelf maar ook Google die hun software aanpasten zodat Google Home niet meer getriggered werd, Burger King dat daar dan weer een weg rond vond en de ‘oorlog’ om de Wikipedia-pagina aan te passen zelf zorgden voor media-aandacht waar je met een gewone advertentie alleen maar van kan dromen.

Meteen naar het casino

Als het echt de bedoeling was van reclamebureau David om een kort, scherp reclamefilmpje te maken dat meteen viraal zou gaan en de aandacht zou genereren van het belangrijkste marktsegment in marketing, “dan verdient het elke Leeuw in Cannes”, zegt James Bareham van The Verge, waarmee hij verwijst naar het internationale reclame-festival van Cannes, de Oscars van de reclamewereld. “Als dit gewoon een gelukje was, dan zou het team beter meteen naar het dichtstbijzijnde casino gaan. Want dan hebben ze echt wel alle geluk van de wereld gehad.”

Bekijk hieronder nog eens het reclamefilmpje:

Meer
Lees meer...