Je kunt nog zo netjes al je afval sorteren en je thermostaat een graadje lager zetten … Als de grote bedrijven niet mee op de groene kar springen, zijn je inspanningen een druppel op de hete plaat. Gelukkig hebben steeds meer multinationals in de gaten dat ze op grote schaal een verschil kunnen maken voor het behoud van onze planeet!
1. 94 %: het percentage van haar verbruik dat Apple uit hernieuwbare energie haalt
“We willen de wereld beter achterlaten dan we hem vonden”, tweette CEO Tim Cook, en hij is goed op weg om die belofte waar te maken. Voor haar datacenters haalt Apple zelfs 100 % van de gebruikte stroom uit hernieuwbare bronnen. Een primeur! Bovendien zijn schadelijke stoffen volledig geband uit het productieproces en kun je je kapotte iPhone gratis laten recycleren bij je dichtstbijzijnde Apple Store. Oh, en klimaat-sceptische investeerders mogen voortaan ook ophoepelen van Cook.
Bron: MO2. $ 915 miljoen: de investeringen van Google in zonne- en windenergie
Hoewel Google nog lang niet zo ver staat als Apple – momenteel is slechts 34 % van hun energieverbruik ‘groen’ – maken ze een indrukwekkende inhaalbeweging. Vandaag hebben ze al 915 miljoen dollar geïnvesteerd in zonne- en windenergieprojecten en bezitten ze de grootste collectie zonnepanelen ter wereld op hun campus in Mountain View. Goed voor een capaciteit van maar liefst 1,7 megawatt! Het systeem heeft zichzelf ondertussen al terugbetaald.
Bron: Google
3. € 11,8 miljard: de jaaromzet van Philips uit haar Groene Producten
Als het aankomt op groene investeringen, hoeft Philips niet onder te doen voor de grote jongens. Vorig jaar is de omzet uit hun Groene Producten-lijn immers gestegen naar 51 % van de totale omzet, waarmee Philips zijn duurzaamheidsdoelen twee jaar eerder realiseerde dan gepland. In totaal investeerden ze vorig jaar 509 miljoen euro in Groene Innovatie, onder andere dankzij de ontwikkeling van de meest energiezuinige led-lamp (TLED) ter wereld, met een lichtopbrengst van 200 lumen per watt.
Bron: Philips
4. 95 % recycleerbaarheid: een cijfer dat Mercedes al lang haalt Vanaf 2015 is elke Europese autoconstructeur verplicht zijn auto’s voor 95 % uit recycleerbaar materiaal te maken. Toen Mercedes in 2007 de Mercedes-Benz S-Klasse op de markt bracht, scoorde ze echter al goeie punten. De materialen werden indertijd namelijk zo gekozen dat de auto toen al voldeed aan die toekomstige standaard. Daar kunnen ze in de Verenigde Staten, waar ze de term ‘recycleren’ nog maar pas ontdekt hebben, nog een puntje aan zuigen!
Bron: NYTimes.com
5. $ 100 miljoen: de kost van de groene Coca-Cola-fabriek in China
Als bekendste merk ter wereld kan Coca-Cola natuurlijk niet achterblijven … Momenteel wordt er hard gewerkt aan een nieuwe fabriek in het Chinese Harbin. Van de selectie van de site tot het water- en energiebesparende ontwerp: alles voldoet aan het strenge internationale LEED-certificatiesysteem van groene bouwnormen. En dit is slechts het topje van de ijsberg: de fabriek maakt namelijk deel uit van een investeringsplan voor China van zo’n 4 miljard dollar.
Bron: Global Times
6. $ 5 miljoen: de inkomsten die Adobe Systems genereert per kubieke meter water die ze gebruiken
Softwarebedrijf Adobe heeft zichzelf het ambitieuze doel opgelegd om tegen 2015 volledig CO2-neutraal te functioneren. En in tegenstelling tot vele andere bedrijven, kiezen ze niet enkel voor hernieuwbare energiebronnen voor hun dagelijkse stroombehoefte, maar verliezen ze ook hun waterverbruik niet uit het oog. Met 5 miljoen dollar aan inkomsten per kubieke meter water die ze gebruiken, is Adobe het meest water-productieve softwarebedrijf op de planeet.
Bron: Newsweek
7. 100 %: het percentage zonne- en windenergie waarop het Europese logistieke centrum van Nike draait
In 2006 voorzag Nike zijn bedrijfsterrein in Laakdal van zes windmolens en een zonne-energie-installatie ter grootte van een voetbalveld. Samen produceren ze genoeg energie om het volledige opslag- en distributiecentrum te doen functioneren. Momenteel wordt er trouwens gebouwd aan een uitbreiding in Ham, langs het Albertkanaal, zodat 99 % van de producten via de binnenvaart kan worden aangevoerd. Dat levert een jaarlijkse besparing van 14.000 vrachtwagenritten op!
Bron: MO
8. € 60 miljoen: de investering van IKEA GreenTech in groene, startende bedrijven
Dat de Zweedse meubelketen duurzaamheid hoog in het vaandel draagt, kun je elk jaar lezen in hun felbegeerde catalogus. Maar wist je dat ze ook innovatieve starters willen aanmoedigen in hun groene activiteiten? Met een budget van zo’n 60 miljoen euro geven ze een duwtje in de rug van bedrijven, die zich toeleggen op zonnepanelen, alternatieve verlichting, duurzame materialen, ‘energy efficiency’, en waterzuivering en -besparing. Daar zijn ook de IKEA-klanten mee gebaat, natuurlijk.
Bron: www.greentechab.com
9. $ 300 miljoen: de investering van het Virgin Green Fund tussen 2007 en 2009
Richard Branson van vliegmaatschappij Virgin zag het anders. In tegenstelling tot IKEA ging hij net op zoek naar reeds gevestigde groene bedrijven om te investeren in hun verdere ontwikkeling. Zijn filosofie? Starters krijgen meestal redelijk makkelijk fondsen vast, terwijl het voor een gevestigde business niet evident is om extra financiële steun te bekomen. Tussen 2007 en 2009 verzamelde het Virgin Green Fund 300 miljoen dollar. Een derde van dat bedrag kwam uit Bransons eigen zak.
Bron: Bloomberg
10. $ 1,7 miljard: het bedrag waarvoor Toyota groene obligaties lanceert
Japanse autoconstructeur Toyota maakte dit jaar haar debuut als uitgever van groene obligaties – schuldpapier dat specifiek is bedoeld voor investeringen in duurzame ontwikkeling. Doel? De verkoop van hybride en plug-in auto’s financieren. Hiermee kan Toyota hopelijk de grote beleggers, die de groene obligatiemarkt nog te veel als een niche beschouwen, uit de marge doen treden, zodat de weg open ligt naar een duurzamere wereldeconomie.
Bron: Impact Investing News