Dit beest doet de flitsmarathon mee: superflitspaal NK7 kan 6 rijstroken tegelijk aan met infraroodcamera

Vanaf vandaag wordt hij ingezet: de NK7-superflitspaal. Een beest: 6 rijstroken tegelijk, geen flits maar infraroodcamera, inzetbaar op autostrades én in tunnels… De flitsmarathon duurt 24 uur en begon om 6 uur vanmorgen.

Iedereen met een zware voet houdt zich vandaag maar beter serieus in. Want er is weer een flitsmarathon bezig, deze keer de volle 24 uur lang. Een erg succesvolle aanpak, want de politie zit al aan z’n zevende editie. Vanaf deze ochtend om 6 uur controleert de politie overal in België, zowel op de hoofd- als secundaire wegen op snelheid. Naast de federale politie doen ook de lokale korpsen mee, alle zones doen mee deze keer.

En dat is nog niet het belangrijkste nieuws: deze keer zet de politie ook haar nieuwe superflitspaal in, de NK7. Die kan drie rijstroken in beide richtingen controleren. Een klassieke flitspaal kan maar één voertuig tegelijk controleren, omdat die maar één radar bevatten die zowel de snelheid meten als vastleggen. De NK7 heeft twee radars, waardoor het toestel zowel snelheden kan meten als de resultaten ervan controleren.

En alsof dat nog niet straf genoeg is, valt de NK7 minder hard op dan een gewone, klassieke flitser. De nummerplaten van bestuurders die te snel rijden worden vastgelegd met infraroodstralen, die veel subtieler zijn dan gewone flitsers.

Drie vanaf volgende maand

De NK7, ontworpen door het Australische bedrijf Redflex, is daarenboven ook draadloos en kan dus voortdurend verplaatst worden én kan vanop afstand bediend worden. En zelfs mensen die te snel rijden in tunnels ontsnappen er niet aan. Reflecties van flitsen, die in tunnels keihard opvallen en bestuurders doen verschieten, worden gefilterd.

In het Verenigd Koninkrijk gebruiken ze al een NK7 en bij ons heeft de politie het toestel ondertussen al getest. Er zouden drie van die toestellen gekocht zijn, en vandaag worden ze dus voor het eerst ingezet, zo schrijft Het Laatste Nieuws.

Vorige keer werd een kleine 6 procent van alle bestuurders gepakt voor te snel rijden. Het ging toen om liefst 32.000 boetes.

Meer
Lees meer...