Wat ‘Super Mario’-spelletjes zo leuk maakt, is hoe strak de ‘controls’ voelen. Of het nu om springen gaat, lopen of een kogel afschieten op een vijand, jij hebt de volledige controle over Mario. Maar bij ‘Jelly Mario’ loopt het helemaal mis. De gratis online game is allesbehalve strak.
In Jelly Mario, een nieuwe gratis online game van computerprogrammeur Stefan Hedman, is er iets verschrikkelijk gebeurd in het vertrouwde Mushroom Kingdom: de zwaartekracht en andere fysicawetten zijn helemaal de deur uit.
Momenteel bestaat het spel uit de eerste twee levels van de originele Super Mario Bros. Maar in plaats van flink te springen en te lopen, zweeft Mario rond als een verwarde kwal. Je bestuurt hem met de pijltjes, maar die lijken meer suggesties uit te voeren dan effectief als controls dienst te doen.
Alles op z’n kop
Saai zou je denken, maar wat het spel hilarisch maakt, is dat ook de rest van de wereld door hetzelfde kwaleffect getroffen is. Als Mario tegen een groene pijp botst, begint die te dansen en draaien op een supervreemde manier. En als je tegen een vijandje loopt, wordt Mario weg gekatapulteerd met explosieve kracht.
In niveau 1-2 wordt alles nog vreemder: stenen breken in duizenden stukjes als je er tegen botst. Bovendien werkt de muziek keihard op de zenuwen. Zo buigen de tonen mee met de spastische bewegingen die Mario maakt. Zo wrong!
First part of level 1-2 is now available on https://t.co/X3NY9G3RX6! #jellymario #webgl #gamedev #indiedev #pixelart pic.twitter.com/KAEDxpCxst
— Stefan Hedman (@schteppe) 7 april 2018
Deze playthroughs mogen er wezen:
Left edge of the level is solid. Combine with high speed for Deformario pic.twitter.com/UGhqk7Pi4l
— Job van der Zwan (@JobvdZwan) 8 april 2018